תקלות ברכבת המהירה בייג'ין-שנחאי

תרגום: שי כהן
  • אתמול (יום ד') בשעה 11:34 באזור העיר סו'ג'ואו, ארעה תקלה במערכת אספקת החשמל של רכבת G114 שיצאה משנחאי לבייג'ין. הרכבת נעצרה לצורך תיקון התקלה ולאחר כשעה וחצי המשיכה ליעדה. מהנהלת הרכבת נמסר כי התקלה לא גרמה לשיבושים בתנועת שאר הרכבות. יש לציין כי תקלה זו אינה ארוע חד פעמי ובתאריכים ה-10 וה-12 ביולי ארעו תקלות נוספות ברכבת המהירה בייג'ין-שנחאי.

    התקלה שארעה ב-10 בחודש גרמה לשיבושים ולעיכובים קשים אשר השפיעו על יותר מ-10 רכבות. לדברי נציג מחלקת החשמל של הרכבת, הגורם לתקלה זו היתה מהירות הרוח העזה שנשבה באותו הזמן. לדבריו, מהירות הרוח עברה את דרגה 9 וגרמה לתזוזת אחד הכבלים, אשר גרם לקצר ולהפסקת זרימת החשמל. הנציג הוסיף כי הכבל שזז במהלך הנסיעה לא סיכן בשום שלב את נוסעי הרכבת.

    בתגובה לתקלות החוזרות ונשנות, נמסר ממשרד הרכבות הסיני כי מקדמי הבטיחות של הרכבת המהירה בייג'ין-שנחאי הם גבוהים מאוד ובמקרה תקלה תעצור הרכבת באופן אוטומטי בכדי להבטיח את בטיחות הנוסעים.

    הרכבת המהירה החלה לפעול לפני פחות משבועיים ומאז בפרק זמן של 4 ימים ארעו 3 תקלות. התקלות והאיחורים גורמים לציבור להטיל ספק באיכות הבנייה של הפרוייקט וביכולת להסתמך על הרכבת ככלי תחבורה אמין העומד בלוח הזמנים. תשובותיו של משרד הרכבות הסיני אינן מספקות את ציבור הנוסעים, שדורש לדעת מהם הגורמים לבעיות אלו? מדוע לא גילו אותן בבדיקות ההרצה והאם צפויות לצוץ תקלות נוספות בעתיד?

    מחיר כרטיסי הרכבת המהירה גבוהים בהרבה מאלו של הרכבות האיטיות ולכן אך טבעי שציפיותיו של ציבור הנוסעים גבוהות גם כן, לא רק בנוגע לדיוק הרכבות אלא גם בנוגע לפיצוי במקרה תקלה. עת ארעו התקלות היה צוות הרכבת מבולבל, לאחר התיקון לא נאמר במפורש מהו הגורם לתקלה וכן עדיין לא ברור כיצד יפוצו הנוסעים. מעשים אלו פוגעים ביוקרתה של הרכבת החדשה וגורמים לנוסעים לשקול שוב האם לנסוע בה.

    הרכבת המהירה מציעה חלופה לא רק לרכבות האיטיות אלא גם לתעופה האזרחית. התחרות מול חברות התעופה אינה פשוטה, כוחות המתמודדים שקולים והגורמים שיקבעו באיזה אמצעי תחבורה יבחרו הנוסעים הם רמת השירות ואסטרטגיית השיווק. בתחרות שכזו אין הרכבת יכולה להתבסס רק על תוואי הפסים החדש ועל מהירות נסיעתה בכדי למשוך את הנוסעים, עליה לדאוג לשרות טוב יותר ולפעילות סדירה ומהירה. על מנת לקדם את הצלחת הרכבת יש צורך ברפורמה, שתשלב בין הרכיבים הפיזיים והגורמים האנושיים. רפורמה שכזו תמשוך נוסעים רבים לרכבת, תשפר את חווית הנסיעה ואף תקטין את עלות תפעול הרכבת. מעבר לים פועלות במשך שנים רבות רכבות מהירות, שאימצו מערכות וסטנדרטים לפיהם מטפלים בבעיות כגון מקרי חרום ומתן פיצוי לנוסעים. הרכבת המהירה יכולה ליישם מערכות אלו.

    בשנים האחרונות עלה מספר הנוסעים ברכבות ורמת הציוד המודרני בהן משתפרת משנה לשנה, אולם במערך התחבורה נתח השוק הנשלט ע"י הרכבות ממשיך לקטון. בנתח השוק הכולל נוסעים וסחורות ברכבות, חלה ירידה של 5 נקודות האחוז ו-11 נקודות האחוז בהתאמה בין השנים 2000 עד 2010. בעקבות חוסר מודעות ציבורית וכוח תחרותי, הרכבות שהיו בעבר דרך התחבורה המשתלמת ביותר איבדו את מעמדן. כיום, הרכבת המהירה הצליחה כבר לחדור לתודעת הציבור ומשרד הרכבות יכול לנצל הזדמנות זו לצורך העמקת הרפורמה, הכוללת את שיפור השירות, קידום הרכבות במערך התחבורה והגדלת נתח השוק שלהן.