ענף הרכבות לקראת הפרטה?

מאת: Other, תרגום: רן בולדור
  • ממשלת סין הורתה לתאגיד המסילות של סין (China Railway Corp. או CRC בקיצור) לגבש עד סוף השנה תוכנית מקיפה לרפורמה בהשקעות ובמימון – כך מסר מקור בתאגיד, האחראי על הפעלת מסילותיה של סין.

    במסגרת זו, הממשלה הורתה ל-CRC לפתוח את הבעלות וההפעלה של מסילות רכבת בינעירוניות וקווי תובלה של משאבי טבע למקורות מימון פרטיים עד השנה הבאה. המקור ציין שהתאגיד מתכנן להקים קרן לפיתוח, שתיצור עוד ערוצים לגיוס כספים להקמת קווים נוספים. צעד זה נובע מהתבטאות ברוח זה של ראש הממשלה לי קה-צ'יאנג בישיבת ממשלה לאחרונה.

    בשנים האחרונות נשמעו בסין קריאות לאפשר זרימה של הון פרטי לתעשייה הרכבות, אולם עד כה לא חל שינוי גדול בנושא. מקור הקשור לגיבוש הרפורמה הודיע שהקרן תציע החזרי השקעות קבועים על מנת למשוך משקיעים פרטיים. "התוכנית מבטיחה תשואות, מה שעוזר ל-CRC לצמצם עלויות", אמר.

    אתר צאיסין למד שטיוטה של תוכנית הרפורמה כבר הוגשה לממשלה, ושהתאגיד נמצא כעת במגעים עם הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה (NDRC), גוף התכנון הכלכלי העליון של סין. המקור גילה כי התוכנית צפויה להתפרסם עוד לפני הכינוס הבא של האסיפה העממית הלאומית, הגוף המחוקק הסיני, במרץ 2014.

    רה"מ לי קה-צ'יאנג: הביאו כסף פרטי לענף הרכבות

    ה-CRC מתכנן להוציא 650 מיליארד יואן השנה, כולל 520 מיליארד יואן על תשתית. 70% מכלל ההשקעות ייתמכו באמצעות הנפקה של אגרות חוב והלוואות בנקאיות, ואילו יתר המימון יגיע מהממשלים המקומיים וחברות ממשלתיות.

    תעשיית הרכבות הסינית עברה לאחרונה טלטלה עזה, בעקבות סגירתו של משרד הרכבות במרץ 2013, ופיזור תחומי אחריותו תחת גופים ממשלתיים שונים: משרד התחבורה (בטיחות ותקינה), רשות הרכבות הארצית (פיקוח) ותאגיד המסילות של סין (הקמה וניהול). אולם פרשנים חלוקים בדעתם על גודל השינוי שהתחולל בתעשייה מאז נסגר משרד הרכבות, כאשר חלקם סבורים ש-CRC מחזיק כעת בשליטה מלאה על הרכבות בסין, ושטרם נראו רפורמות מהותיות בתעשייה.

    ג'או ג'יין, מרצה באוניברסיטת ג'יאוטונג בבייג'ין, מנה ארבעה גורמים שמדירים משקיעים פרטיים מלהיכנס לתעשייה. הראשון הוא ההפסדים שחוותה התעשייה, שביסודה מתפקדת כשירות ציבורי. לדוגמה, אחראי מחלקת הרכבות בעיר ג'נג-ג'ואו שבמחוז חנאן, צומת רכבות ראשי בסין, הצהיר שקווי הרכבת המרכזיים דיווחו על הפסד של 70 מיליארד יואן ב-2011.

    שני גורמים נוספים הם הפיקוח הקפדני של CRC שלא מותיר מרחב פעולה למפעילים פרטיים, וכן חוסר השקיפות שמאפיין את מערך הרכבות, אשר מקשה על הערכה של עלויות ההפעלה.

    ג'או ציין לבסוף כי משום ש-CRC חולשת על התמחור במערך הרכבות, לא נותר למשקיעים פרטיים שום תפקיד לשחק. הוא הזכיר כי ב-2008, משרד הרכבות (שכאמור פורק עד עכשיו) הזמין את חברת הביטוח פינג-אן ואת הקרן לביטוח לאומי להשקיע 26 מיליארד יואן בקו המהיר בייג'ין-שנחאי כחלק מתוכנית פיילוט של רכבות מהירות, אולם עד סוף 2012 דווח כי שני המשקיעים ביקשו מהמשרד לצאת מהעיסקה משום שלא ניתנה להם יד בתמחור של הפרוייקט ובהפעלתו.

    חנוכת הרכבת המהירה בייג'ין-שנחאי. המשקיעים לא הסתפקו בסרט אדום