על יזמות ואטריות

  • Startup Noodle, חברה המתמחה בייעוץ לסטרטאפים וחברות המעוניינים להגיע לשוק הסיני, הוקמה על ידי שלמה פרוינד אחרי שבדק את שוק הייעוץ לסטרטאפים בסין. "הרעיון הראשוני היה לעזור ליזמים להגיע לסין. אחרי שבדקתי את ההיצע הקיים בתחום, מצאתי שרוב האתרים מתמקדים בניתוח מאקרו של השוק הסיני ולאן הוא הולך. היה חסר מידע פרקטי למי שמעוניינים לעשות את המעבר; עלויות מחיה, חומרי קריאה , איפה יזמים נפגשים ויכולים ליצור שיתופי פעולה ועוד. לאחר שהאתר נבנה, הוא התפתח לעסק שמתמקד בייעוץ לחברות ויזמים".

    כבר בשלב ההחלטה על המעבר לסין, פרוינד כיוון את עצמו לזירת הפעילות העסקית הסינית; "אשתי ואני התלבטנו היכן לחיות – בבייג'ינג או בשנחאי. אז ערכנו מחקר קטן וגילינו שרוב תעשיית ההייטק והיזמות הסינית ומרכזי הפיתוח הגדולים של החברות הסיניות, נמצאים בבייג'ינג ושם ממוקמות גם האוניברסיטאות הטובות ביותר. אחרי שקיבלנו את התמונה ביחס לעובדות האלו, לא היה לנו ספק, החלטנו שעוברים לבייג'ינג". הבחירה בבייג'ינג כרוכה באתגר מתמיד, "שנחאי היא עיר יותר בינלאומית מבייג'ינג, בבייג'ינג אין לנו את הפריבילגיה להסתדר באנגלית, אנחנו בתהליך מתמיד של למידת השפה".

    אחרי כמעט שנתיים של עבודה מול משקיעים מקומיים ומול יזמים, שלמה מסביר שיזמות בסין היא עסקה משתלמת לשני הצדדים "הסינים מעריכים מאוד את הטכנולוגיה ישראלית. הם מעריכים יהודים ועוד יותר מעריכים את היצירתיות שלנו ואת העובדה שאנחנו יודעים לעשות כסף. היזם הישראלי הממוצע, לעומת זאת, חולם על הרגע שבו כל סיני היה משלם דולר אחד על המוצר שהוא מוכר. זו אינטראקציה בעלת פוטנציאל עצום - לישראל יש טכנולוגיה, אבל אין שוק – בסין יש שוק עצום. העניין הוא שצריך להגיע לכאן. משקיעים סינים לא ישקיעו בחברה ישראלית אם הטכנולוגיה שלה לא תגיע לסין. הסינים אוהבים לראות דברים בעיניים שלהם, בשפה שלהם".

    עיקר הפעילות העסקית של Stratup Noodle ממוקדת בפיתוח שיתופי פעולה וייעוץ לזרים שמגיעים לסין. "לפני כמה חודשים התחלתי לנהל את קבוצת Lean Startup Beijing Meetup, כ-400 יזמים, משקיעים ומנהלים בכירים של חברות מגיעים לפגישות, מנתחים יחד סיפורי יזמות בסין ומייצרים רשתות עסקיות וחברתיות חדשות". במסגרת הפעילות שלו, שלמה עוסק גם בבניית רשתות בינלאומיות, "לפני מספר שבועות ארגנתי מפגש משותף יחד עם THE JUNCTION מישראל. דובר מכל אחת מהקהילות העסקיות דיבר עם הקהילה האחרת כדי לאפשר לישראלים ולסינים, להכיר יזמים חדשים ולבדוק הזדמנויות – המטרה הייתה להקל על הישראלים להבין איך להגיע לשוק המקומי בסין ולפתוח עבור הסינים אפשרות לבדיקה והשקעה בטכנולוגיה ישראלית".

    פרוינד עסק ביזמות בעבר, "אבל, זו הפעם הראשונה שאנשים חושבים שהיוזמה העסקית שלי היא מסעדה לאוכל סיני; באחד מהאירועים העסקיים בבייג'ינג בהם הרצתי בפני קהל מקומי על שיתופי פעולה עסקיים בין ישראלים לסינים, בסיום ההרצאה הרים אחד המאזינים את ידו ושאל, למה קראתי לעסק STARTUP NOODLE? התשובה שלי הייתה די פשוטה. "אנחנו בסין ו RICE כבר תפוס על ידי אתר אחר".

    על השאלה למה בחר לעבוד דווקא בתחום הייעוץ, הוא עונה בפשטות: "העבודה בתחום הזה מאפשרת לי להיות במגע עם קהל שאני נהנה לעבוד איתו, ובמקביל מאפשרת לי להיחשף לרעיונות חדשים וטכנולוגיה חדשה כל הזמן". כשהוא מתייחס לייעוץ שהוא נותן, הוא מדגיש שהוא מבהיר ללקוחות שלו ש"לפעמים, גם לי, אין את כל התשובות ויש צורך לעשות מחקר, או לדבר עם לקוחות נוספים כדי להבין איך אפשר להתקדם; אני מאוד מאמין בגישת ה-Lean Startup – בניית חברה שלומדת באופן תמידי ומשנה את המוצר לעתים קרובות, בהתאם לצרכים המשתנים של הלקוחות".

    לדברי פרוינד, מרבית הישראלים להם הוא מייעץ בנושא יזמות בסין מעלים חשש מרכזי אחד: "הישראלים פוחדים שיעתיקו את הטכנולוגיה שלהם תוך 3 דקות. זה לא בהכרח נכון וכיום ניתן להגן על טכנולוגיה בדרכים שונות, ואני מקפיד להרגיע את מי שמעלה את החשש הזה. יחד עם זאת, אני מודע לכך שיש הבדלי שפה ומנטליות ולכן, לישראלים נראה טבעי יותר לפנות לשוק האמריקאי".

    החלום שלי", הוא מספר, "הוא לראות עוד ועוד סטרטאפים ישראלים שוקלים גם את סין בתור יעד לגיטימי לצמיחה. זאת בנוסף, לכסף מסין שיזרום להשקעות בחברות סטרטאפ צעירות". ואם אתם כבר שוקלים את האפשרות לפתוח עסק בסין, או לחפש משקיעים סינים לסטרטאפ שלכם, לפרוינד יש שני טיפים עבורכם: "סבלנות! פגשתי כאן סטודנטים שמגיעים לסמסטר ואומרים שהם ייצרו קשרים ואז יבנו עסק. זה לא עובד ככה – דברים תמיד הולכים לאט יותר ממה שחושבים. חוץ מזה, צפו להפתעות. סין היא מקום מאוד לא צפוי, ואם מוסיפים לכך הבדלים תרבותיים מקבלים בלאגן שצריך ללמוד לשחות בו".

    הכתבה התפרסמה באתר "תכף נשוב - המדריך המלא לישראלים בחו"ל"