סינית למבקרים

• כסטודנט ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב, החלטתי בשנה שעברה שאני רוצה לשפר את הידיעות שלי ברזי השפה הסינית. על כן החלטתי להירשם Beijing language and culture university. משהגעתי לבייג'ינג, נוכחתי לגודלה וליופייה של העיר, אך משום שבטעות הגעתי שבוע לפני תחילת הלימודים, חשתי די בודד בקמפוס. היה לי חדר מאוד נעים במעונות הסטודנטים ובכל בוקר נהגתי לצאת לטיול קצר ברחבי האוניברסיטה. כעבור יומיים שלושה התרגלתי לעובדה שבארוחת בוקר מוגש בשר, נודלס ומעין באו-דזה מתוק שאותו דווקא מאוד אהבתי. כישראלי גלמוד בלב בייג'ינג הענקית שאלתי את עצמי מה עליי לעשות? יש לי עוד שבוע ימים לשהות כאן עד שהלימודים מתחילים. היה נראה לי כי כל היתר מכירים זה את זה, קמים בבוקר ללימודים וליום שלי לא היה כל תכלית.

על כן החלטתי שעליי לנצל את ההזדמנות ומכאן שעליי לנסוע ולראות מקרוב את כל האתרים היפים עליהם למדתי וכך התחיל המפגש שלי עם סין. משהגעתי לעיר העתיקה נעתקה נשמתי מהיופי והעוצמה שבגודלו של האתר הזה. כבר ראיתי לא מעט אתרי אדריכלות אירופאים כמו הפנתיאון ברומא מונומנטים בוושינגטון בארה"ב, יצא לי לבקר בלא מעט מקדשים בטיול שערכתי בדרום מזרח אסיה וכדומה. אבל בעיר האסורה היה משהו אחר. הגודל, המקדשים השונים, הפונקציות השונות שלהן, הקרבה לכיכר טיין אן מן, הסיפורים מתקופת שושלת צ'ינג ומינג, בקיצור חוויה. מה שהנחה אותי בשבוע הזה היא ההבנה כי יש לי שבוע ימים לתור את העיר לפני שהלחץ של הלימודים מתחיל. ובזמן הזה עליי לנצל כל יום וליהנות מקסמיה של בירת סין.

ביום השני נסעתי לראות את מקדש השמיים. יחד עם ארמון הקיץ מקדש השמיים היה האתר החביב עליי ביותר, ולו רק בגלל ההיבטים הקוסמולוגיים הרב גוניים שלו, תפיסת מיקום הקיסר, העם והשמיים, מרתק. לאחר מכן בקרתי בגן הבוטני בחו חאי ועוד.

עם תחילת הלימודים באוניברסיטה ערכו לי מבחן בקיעות ברזי השפה הסינית. מיותר לציין שכישראלי בין זרים מאוד התרגשתי. המבחן עצמו לא היה ארוך, התבקשתי לקרוא טקסט בסינית, לכתוב כמה משפטים, לענות על שאלות ובעיקר לעשות רושם טוב. דורגתי די גבוה ושמחתי על כך. את החוויה באוניברסיטה לא אשכח לעולם. פגשתי חברים מכל העולם. התחברתי בעיקר לסטודנטים קוריאנים ויפנים, שלקחו אותי למסעדות מצוינות, למדו אותי לשתות (והרבה), בקיצור עשינו חיים משוגעים ביחד. יחד נסענו לראות את החומה הגדולה שנבנתה והורחבה בשתי שושלות שונות והכרנו סיניים מקומיים שגרו באזור האוניברסיטאות בבייגינג.

אחרי חודש ימים של 120 שעות לימודים, בילויים עד השעות הקטנות של הלילה והיכרות עם אתריה של סין, באה החוויה המדהימה הזו לקיצה אבל התחיל טיול ברחבי סין עם בת זוגתי. כשחברה שלי הגיעה לבייג'ינג, הכרתי לה את חברי מהלימודים וביחד יצאנו מספר פעמים. כבוגר העיר בייגינג, עשיתי לה סיור מודרך בכל האתרים שבקרתי בהם ומשם התחלנו טיול ברחבי סין.

היעד הראשון שלנו היה העיר שיאן. כמו כל תייר שמגיע לשיאן נהנינו מהשוק המוסלמי, מחומותיה של העיר העתיקה צאנג אן שיש האומרים כי בתקופתה הייתה המאוכלסת בעולם, הלכנו לראות את פגודת האווז אליה הביא הנזיר שואנג זאנג את הסוטרות מהודו וכמובן שבקרנו באתר חיילי הטרקוטה של קיסר צ'ין. שיאן השאירה עלינו רושם טוב ולא אחת אמרנו שאם היה לנו קצת יותר זמן היינו נשארים בה עוד כמה ימים. האווירה בשוק המוסלמי, האוכל הטוב ויופייה של העיר השאירו עלינו את חותמם. בעיקר נהנינו לרכב על אופניים לאורך חומותיה של העיר, ממנה אפשר לראות את כל הנוף.

התחנה הבאה הייתה מחוז סצ'ואן. בקרנו בעיירה הטיבטית בשם גי'ו זיי גו בעלת המפלים, הלגונות השונות, פסגות ערים מושלגים, סוג של גן עדן עליי אדמות. ראינו דובי פנדה בצאנג דו, את הבודהה הגדול בעולם בלשאן, צפינו באופרת סצואן ובקרנו בפארק העם. מה שמאוד הפתיע אותי הוא שבהיותי דובר השפה הסינית (טוב פחות או יותר) זכינו ליחס אדיב מצד המקומיים. לא אחת בקשנו עזרה בהתמצאות (סין היא ארץ ענקית וכל אחד זקוק לקצת עזרה), קרה ששלמו עלינו באוטובוסים, ליוו אותנו יד ביד למקומות, בקיצור הופתענו מאוד לטובה.

מסצ'ואן סיפורנו ממשיך למחוז יונאן, מחוז המיעוטים של סין. מי שאוהב טיולים בטבע, טיולי אופניים, טרקים וגבהים מחוז יונאן הוא יעדו האולטימטיבי. התחלנו בעיר לי ג'יאנג הידועה כמחוזו של המיעוט הנשי. כמו כל ישראלים שמכבדים את עצמם גם אנחנו ישנו אצל מהמה נשי, רק שהאחרונה לא הייתה בבית. יצאנו לטיולי אופניים, בקרנו אצל ד"ר הו, נהנינו מיופייה של העיר העתיקה, אכלנו אוכל טוב ורכשנו כמה חברים חדשים לדרך.

המשכנו לעיר העתיקה דאלי. רבות נאמר על דאלי ועל טיוליה, אבל אני אספר על הנוף שמקיף אותה, שדות אורז ותירס, עובדי אדמה, נראה כמו אוסף של תמונות מסרט ישן על המזרח הרחוק. חוויה מדהימה. בדאלי ביקרנו בשלוש הפגודות, בהר הגבוה אליו עלינו עם רכבל ובעיר העתיקה.

מדאלי המשכנו לשאנגרילה. שאנגרילה היא עיירה טיבטית גבוהה מאוד, עם צמחייה מיוחדת שצומחת בגבהים מהסוג הנ"ל. מבחינתי שאנגרילה היא "הפיק" של הטיול וזה לא משום גובהה יוצא הדופן, היא יפה, ירוקה ומעניינת מבחינה תרבותית, מומלץ לעשות טיול בטבע מסביבה.

את הטיול קינחנו בגווילין וביאנגשו. הנוף המטמטם של המקומות האלה הוא יוצא מן הכלל, אז במקום להכביר במילים אני אתן לכם ליהנות מהתמונות. שימו לב לטראסות האורז.

ובחזרה לבייג'ינג, המעגל נסגר.

אז מה היה לנו פה? לימודי סינית, היכרות עם תרבויות זרות, היכרות עם העם הסיני, נופיה ואתריה התרבותיים של סין והמון חוויות נוספות. לסיכום, צריך לנסוע עוד הרבה מאוד פעמים!