סין ורוסיה מאמצות הזדמנויות חדשות לשיתוף פעולה כלכלי

מאת: Xinhua News Agency , תרגום: יאנג יאנג, עריכה: אופיר דור
  • עבור הצרכנים הרוסים הקונים באינטרנט, האתר הפופולארי במדינה הוא לא אמזון ולא אתר מסחר אלקטרוני מקומי, אלא דווקא עלי אקספרס מבית עליבאבא הסינית.

    יותר מ -22 מיליון מבקרים מרוסיה נכנסו לאתר עלי אקספרס , נכון לינואר 2017, מה שהופך אותו לאתר המסחר האלקטרוני המצליח ביותר במדינה, כשהוא משאיר את המתחרים המקומיים כמו Ozon.ru ו- Eldorado.ru הרחק מאחור, על פי נתוני האיגוד הרוסי של חברות המסחר באינטרנט.

    באמצעות רכבות מטען מהירות יותר ומערכות לוגיסטיות מתקדמות יותר, המכירות של חברות המסחר האלקטרוני הסיניות שוברות סיעים ברוסיה בשנים האחרונות ותורמות לגידול בהיקף המסחר בין שתי המדינות.

    סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של רוסיה מזה שש שנים ורוסיה היא מקור עיקרי לייבוא אנרגיה ומוצרי היי-טק לסין.

    בשנת 2015, ההאטה הכלכלית העולמית ומחירי האנרגיה הנמוכים גררו את נפח המסחר בין שתי המדינות לשפל. אולם היקף המסחר זינק חזרה בשנת 2016 בעזרת המסחר האלקטרוני, על אף ירידה כללית בסחר החוץ של סין.

    לפי מינהל המכס הסיני, היקף הסחר בין סין לרוסיה גדל ב-33.7% בחמשת החודשים הראשונים השנה ל-223.1 מיליארד יואן (כ-32.8 מיליארד דולר).

    הזדמנויות חדשות לשיתוף פעולה כלכלי יש לא רק במסחר אלקטרוני. ככל ששתי המדינות חותרות להשיג צמיחה כלכלית  איכותית יותר, כך קשריהן הכלכליים מתחזקים באמצעות שיתוף פעולה עמוק, רחב וחדשני יותר.

    מספר פרויקטי היי-טק משותפים כבר יצאו לדרך. התאחדות התעופה הסינית והתאחדות המטוסים הרוסית מתכננות פיתוח מטוס רחב-גוף לטיסות מסחריות ארוכות, שיתחרה ישירות בשחקנים הדומיננטיים בשוק כמו איירבוס ובואינג.

    מקורות חדשים לצמיחה במסחר מתפתחים גם בתחומי התעשייה והחקלאות, כמו גם בציוד נפט וגז.

    שיתוף הפעולה האזורי מספק לשתי המדינות הזדמנויות רבות יותר לשלב ידים. כך למשל שתי המדינות הסכימו לשלב בין יוזמת החגורה והדרך של סין לבין האיחוד הכלכלי של אירו-אסיה בראשות רוסיה (EAEU).

    נשיא סין שי ג'ינפינג יוצא הבוקר לביקור מדיני ברוסיה, שאמור לקדם עוד יותר מנגנוני שיתוף פעולה והסכמים חדשים.