סין: הצרכנית המקוונת הגדולה בעולם

מאת: China Radio International, תרגום: שי כהן
  • לפני מספר ימים ציין סגן נשיא תאגיד המסחר הסיני, ליו ג'יין-הו, כי בשנת 2010 הסתכם היקף הקניות המקוונות בסין בלמעלה מ-500 מיליארד יואן, כשביעית מכלל הקניות המקוונות שבוצעו בעולם כולו.

    ליו השתתף לאחרונה בפורום שעסק בבקרת איכות המוצרים הנרכשים באופן מקוון. לדבריו, שוק הקניות המקוונות של היום נשען על יותר מעשור של מחקר ופיתוח, במהלכו הפכה קניית מוצרים באופן מקוון לדרך פעולה מקובלת וחשובה בחברה הסינית. התפתחות המודל המקומי של החנויות המקוונות החל בחיקוי חנויות אחרות ועם הזמן הפך למודל בעל מאפיינים סיניים. מודל זה מוביל את השוק המקוון המקומי והוא בעל חשיבות בקנה מידה עולמי.

    הקניות המקוונות של מוצרי צריכה בסין תופסות יותר מ-3% מכלל הרכישות בשוק הקמעונאי של המדינה, במדינות המפותחות יחס זה עומד על 6%-8%. לשוק המקוון, כמו גם לתהליך הייצור המסורתי ולמודל התפעול והניהול, קיים מרחב פיתוח גדול.

    יחד עם ההתפתחות המהירה של שוק הקניות המקוון, אומר ליו, חדרה לתודעת הציבור גם סוגיית איכות המוצרים. חרף המאמצים, לא נוכל לעצור את המכירה המקוונת של מוצרים מזוייפים ומוצרים לא איכותיים, דבר הפוגע בעיקר בחברות המצייתות לחוק. מעשים אלה פוגעים בעסקאות המסחר הרגילות ואף בשמה של סין.

    בשנים האחרונות ארעו מקרים רבים של הונאות אלקטרוניות וחברות קמעונאות רבות חוששות מעסקאות מקוונות בהיקפים גדולים. הצרכנים מצדם חוששים גם כן, אי האמון וחוסר הכנות הם המכשולים הגדולים העומדים בפני התפתחות המסחר האלקטרוני בשוק הקמעונאות הסיני. יש לפעול ללא דיחוי לביסוס אמון וכנות במסחר המקוון.