מגמות צריכה חדשות בשווקי אסיה

מאת: Global Times, תרגום: שי כהן
  • לפני ימים אחדים פרסמה חברת Price Waterhouse Coopers סקירה ותחזית לשנת 2012, העוסקת בנושא ביקוש וצריכה ביבשת אסיה. מן הנתונים עולה, כי שיעור הגידול בביקוש הקמעונאי בסין הוא הגדול ביותר בכל היבשת. בנוסף, ב-3 השנים הקרובות צפוי להמשיך ולגדול היקף המכירה בקמעונאות, ובשנת 2015 עתיד הוא לחצות את רף ה-5.5 טריליון דולר. מוצרי היוקרה זוכים גם כן לפופולאריות בסין ובשנה הבאה צפוי היקף מכירתם לעלות לראשונה על זה של יפן.

    דוח זה חושף כי הצרכן הסיני, בין אם הוא נמצא במדינתו או בביקור מחוץ לגבולותיה, שני רק לצרכן האמריקני ברכישת מוצרי יוקרה. ערי המעגל השני והשלישי הפכו כיום לזירת המסחר העיקרית של מוצרים אלו, ובשנת 2011 עתיד להסתכם היקף מכירתם במדינה בכ-15.5 מיליארד דולר.

    בשנה שעברה חברה סין לארה"ב, יפן וברזיל, והפכה לאחת מ-4 הצרכניות הגדולות ביותר של מוצרי קוסמטיקה וטיפוח הגוף. אנליסטים טוענים, כי בעקבות השיפור המתמשך באיכות החיים במדינה צפוי שוק מוצרים זה להמשיך ולהתפתח, ועל פי ההערכות יגיע היקף המכירות בשנת 2015 לכ-34 מיליארד דולר.

    רשתות קמעוניות גדולות כדוגמת "וול-מארט" ו"טסקו" עתידות להשקיע סכומים גדולים במטרה לבסס את מעמדן בשווקים המושכים של אסיה בכלל ובשוק הסיני בפרט. אולם, במדינות רבות ברחבי היבשת נתקלות ה"ענקיות" הבינלאומיות בתחרות צמודה אל מול הרשתות המקומיות, שזוכות להצלחה רבה.

    עוד בעבר נשמר לענף ההלבשה מקום של כבוד בשווקי היבשת. לטענת אנליסטים, הביקוש לפרטי לבוש ואופנה ביבשת אסיה ובאוקיאניה צפוי לעלות על זה של מערב אירופה ואמריקה הצפונית. כמו כן, בשנת 2011 חלה עלייה של 7.9% בדרישה לביגוד בסין. נתונים אלה מושכים את תשומת ליבן של רשתות הביגוד הבינלאומיות, ובעיקר אלו העוסקות במכירת לבוש ספורט ופנאי, אשר מעוניינות להכות בברזל בעודו חם ולחדור לשווקי היבשת.

    על פי ההערכות, בין השנים 2011-2015 ימשיכו לתפוח הוצאות הציבור על מוצרי מזון, משקאות וסיגריות, ויגיעו לסכום של כ-1.4 טריליון דולר. בשנת 2010 עלה הביקוש למוצרים אלה ב-1.1%, ואילו השנה מעריכים המומחים כי תמשך מגמת העלייה ותגיע לרמה של 3%. על רקע עליות השכר במשק והגברת מודעות הציבור לנושאי בריאות ובטיחות מזון, עתיד היקף המכירות בשוק מוצרי המזון במדינות אסיה הפסיפית לעבור את זה של מדינות האיחוד האירופי וארה"ב.

    השיפור המתמשך באיכות חייהם של תושבי אסיה מוביל לגידול בביקוש למוצרים השונים ולמגמות צריכה חדשות. זו הסיבה ששווקי היבשת קוסמים כל כך לרשתות השונות, המוכנות להשקיע כספים רבים במטרה להשיג את דריסת הרגל המיוחלת.