מבעד למניפת הנייר: מעמד הנשים בסין

מאת: Other
  • כתב: עמית אלעזר מקור: אוניברסיטת סצ'ואן

    כאשר דנים במעמד הנשים בסין המחשבה הראשונה שקופצת לראש היא קשירת הרגליים. עם זאת, התמקדות בפרקטיקה זאת מסתירה תמונת מצב מסובכת ומורכבת הרבה יותר של מעמד הנשים לאורך ההיסטוריה הסינית.

    לאמיתו של דבר, הייתה הציוויליזציה הסינית בראשיתה מטרילינארית. עדות לכך ניתן למצוא בשמות המשפחה שהתבססו על קבוצת השארות של האם. ניתן ללמוד על כך גם מהסימן הסיני לשם משפחה – 姓 Xing–המכיל בתוכו את השורש של אישה (女), דבר המצביע על הקו המטרילינארי שרווח בעבר הרחוק. בנוסף, מורכב סימן זה גם ממרכיב אחר שמשמעותו "נולד" (生, sheng). במילים אחרות, בתקופה קדומה זאת ניתן היה לדעת מי הייתה אימו של הילד, אך לא אביו.

    הסימן 姓 כפי שמופיע בעצמות הניחוש
    הסימן 姓 כפי שמופיע בעצמות הניחוש

    רבים מצביעים על הסימן הסיני ל"אישה" (女, Nu) כעדות לנחיתותן של נשים לעומת גברים. סימן זה מופיע כבר בעדות הקדומה הכתובה ביותר של סימני הכתב הסיני – עצמות הניחוש. לטענתם, ניתן לראות בו אישה הכורעת על ברכיה – רמז למעמדה הנמוך של האישה.

    הסימן לאישה כפי שמופיע בעצמות הניחוש (מצד ימין)

    עם זאת, מבחינת סימנים נוספים נראה שהוא מבקש לבטא את תנוחת הישיבה הנפוצה והנוחה באותה תקופה ללא שיפוטיות כלשהי. על אף שאכן קיימים סימנים סיניים בעלי משמעות שלילית המכילים את השורש "אישה", הרי שהדבר התרחש מאוחר יותר בהיסטוריה של התפתחות הכתב.

    שושלת שאנג שהתפתחה מהחברה שקדמה לה כבר לא הייתה מטרילינארית, ושמות המשפחה נקבעו על פי האב. קיימת עדות כתובה מתקופה זאת המציינת כי הבן יורש את אביו – דבר המעיד על עליונותם של הגברים בהיבט זה. עם זאת, הנשים בשושלת שאנג השתתפו בצורה פעילה בחברה, בפוליטיקה, בכלכלה ובענייני הצבא. במקביל, בתקופה זאת התקיימו גם נישואים פוליגמיים.

    בשושלת שאנג יכלו נשים לגייס חיילים ולצאת לשדה הקרב. בנוסף, הן יכלו גם לערוך טקסים ולהקריב קורבנות. כל אלו מעידים על כך כי זכו למעמד גבוה באופן יחסי. כמו כן, הן היו רשאיות להחזיק באדמות שחולקו במערכת הפיאודלית של אותם הימים. על פי עדותן של עצמות הניחוש, נשים רבות ניהלו באופן עצמאי את נכסיהן הכלכליים.

    קברה של הגבירה חאו

    אחת מהדוגמאות למעמדן של נשים באותה התקופה היא הגבירה חאוֹ (Fuhao, בסינית: 妇好) – אחת מנשותיו של הקיסר ווּ דינג. על פי עצמות הניחוש, היא שימשה כמפקדת הצבא ונהנתה מכוח פוליטי רב, בתוך כך היא גם מונתה לערוך את הטקסים השונים. קברה נחשף ב-1976 וחשף אור נוסף על עושרה וכוחה.