מאיגרא רמא לבירא עמיקתא

מאת: Other, תרגום: סו ג'יה, עמית אלעזר
  • אחד הסרטים המוצלחים ביותר של שנת 2006 ביפן היה סרט האסונות "יפן שוקעת". עם זאת, נראה שלכל הפחות בתחום תעשיית מוצרי החשמל הביתיים עלילת הסרט איננה כה רחוקה מהמציאות.

    מוצרי חשמל ביתיים תוצרת יפן הפכו ברחבי העולם לשם נרדף לקדמה, בטיחות ואיכות. עם זאת, תעשייה זאת הולכת וגוועת, דבר הגורם לרבים לחוש תדהמה ופליאה.

    מדוח הרבעון השני של החברות סוני, שארפ ופנסוניק עולה, כי שלושת הענקיות טרם התאוששו מהפסדים עצומים שספגו במהלך הרבעונים האחרונים. ולראייה, הפסדיה הנקיים (נטו) של סוני נאמדו בכ-15.5 מיליארד ין (כ-194 מיליון דולר), בעוד שחברת שארפ הפסידה 387.584 מיליארד ין (כ-4.84 מיליארד דולר) בתוך מחצית השנה הפיסקלית. עם זאת, הדוח המפתיע ביותר הוא של חברת פנסוניק. עד לסוף חודש מארס 2013 צפויים לעמוד הפסדי החברה על 765 מיליארד ין (כ-9.6 מיליארד דולר). אם לא די בכך, הרי שמכשול נוסף להתאוששות ולשיבה לשוק התחרותי יהיה הירידה בדירוג האשראי של החברות שארפ ופנסוניק.

    לדעת כותב שורות אלו, הסיבה העיקרית למצב העגום היא יוהרת תעשיית מוצרי החשמל היפניים, הסוברת שהיא עומדת בראש העולם ואיננה מסוגלת להתרגל לשוק התחרותי העולמי. במקביל לגלובליזציה הכלכלית ולתפוצת הטכנולוגיה, הפכה התחרות בשוק מוצרי החשמל לקשה ביותר. עם זאת, יפן פספסה את הרכבת, והיא נסובה כמו בעבר סביב מוצרי החשמל המסורתיים בלבד, כגון טלוויזיות ומקררים.

    כתוצאה מכך, חברות הענק של דרום קוריאה תפסו את מרבית נתח השוק בתחום. דרום קוריאה לא התקבעה בייצור מכשירי חשמל מסורתיים, אלא התקדמה אל עבר ייצור טלפונים ניידים מתקדמים. כך יכול פיתוחו של טלפון נייד מהדור השלישי לאיים על מעמדה הרם של חברת "אפל". תגובתו המאוחרת של שוק מוצרי החשמל היפניים היא עוד אחת הסיבות שהובילו להידרדרותו.

    סיבה נוספת לכך מקורה בסכומי הכסף הגבוהים המושקעים בתעשייה היפנית אך אינם נותנים אותותיהם בתחומי היצירתיות והאיכות. הוצאות הפיתוח של חברת "אפל" נמוכות מהכנסותיה של חברת סוני, אך היא ממשיכה להוציא לשוק מוצרים יצירתיים ויעילים. בניגוד לכך, סוני איננה מוציאה לשוק מוצרים חדשים המושכים לקוחות. משמעו של דבר כי חדשנות איננה נובעת אך ורק מהשקעה כספית, אלא יש צורך בצוות איכותי ויצרתי. התעשייה היפנית מלאה בביטחון עצמי ולמעשה נרדמה בשמירה.

    המשבר שחוות חברות מוצרי החשמל ביפן הוא איתות אזהרה לעולם, ובמיוחד לשכנתה - סין. רמתם של מוצרי החשמל הסיניים נמצאה מאז ומעולם ברמה בינונית ומטה, מגמה המתאימה לשוק הפנימי בסין וכן במדינות מפתחות נוספות. לחברות הסיניות עוד דרך ארוכה לפסוע בטרם תגענה לייצור מוצרים ברמה גבוהה ואיכותית.

    על תעשיית מוצרי החשמל הסינית להתאים עצמה למגמות הפיתוח בעולם, כמו גם לתחרות הקשה. על לה לקפוא על שמריה, אלא עליה להציע מוצרים איכותיים ויצירתיים. פתגם סיני אומר כי "אם לא תתקדם- תיפול", לקח אותו למדה יפן, אך נושא משמעות חשובה גם לגבי סין.

    תעשיית מוצרי החשמל הביתיים של יפן הייתה בטוחה וזחוחה בשנת 2008. עם זאת, לאחר רק כ-4 שנים עומדת היא כיום בפני מציאות עגומה. החברות השונות מרגישות שכל יום עלול להיות יומן האחרון בשוק ואווירת נכאים שורה בכול. על סין להקים מערכת שתעודד חדשנות ותענה על צרכי השוק המשתנים חדשות לבקרים. נראה שזהו גם הלקח שעל סין ללמוד.