למה הסינים מקבלים את הקניות באינטרנט כבר באותו היום?

  • מאת: אופיר דור

    "יצא לי לקנות באינטרנט בישראל וזאת לא היתה חוויה כפית בכלל. לעומת זאת בסין אני קונה לא מעט ברשת כי העסק פשוט, מהיר ונוח", אומר ירדן שמואלי (25), סטודנט ישראלי המתגורר בשנה וחצי האחרונות בבייג'ין.

    שמואלי מציין שקנייה דרך האינטרנט הפכה להיות העדיפות הראשונה שלו כאן בסין לכמעט כל מוצר מחפצים לבית ועד לקורנפלקס. "בישראל אתה מקבל מהדואר הודעה על דואר רשום שאיתה צריך להגיע לסניף, לקחת מספר ולחכות שעות בתור, כשחלק מהפריטים שהזמנת לא מגיעים בכלל בסופו של דבר", אומר שמואלי. "לעומת זאת בסין ברוב המקרים המשלוח יגיע תוך שני ימי עסקים עם שליח ישר אליך הביתה. לפני שהוא יגיע השליח יתקשר לראות שאתה נמצא ואם אתה לא הוא בבית, הוא יבוא מאוחר יותר. אם תבקש השליח גם ישים לך את החבילה בארון חשמל או אצל השכן".

    סין התמכרה בשנים האחרונות לקניות דרך האינטרנט כאשר על פי מרכז המידע הסיני לאינטרנט, בשנת 2014 ביצעו 55.7% מתוך 649 מיליון המחוברים לרשת בסין רכישות דרך האינטרנט, עלייה חדה לעומת 48.9% ב-2013. לפי רשות הדואר הסינית, שוק משלוחי האקספרס בסין גדל בלא פחות מ-820% בשש השנים האחרונות על רקע הפופולריות הגדלה לה זוכה המסחר האלקטרוני, כאשר ב-2014 לבדה נשלחו כ-14 מיליארד חבילות ברחבי סין. בכך הפכה סין לשוק המשלוחים הגדול ביותר בעולם מבחינת היקף הפריטים הנשלחים תוך שהיא עוקפת את ארצות הברית.

     

    חגיגת הקניות ברשת מגיעה לשיא ב"יום הרווקים" ב-11 בנובמבר, 24 שעות של הנחות שיזמה ענקית הקמעונאות האינטרנטית עליבאבא. החברה דיווחה כי היקף המכירות שלה ביום הרווקים האחרון עמד על לא פחות מ-91 מיליארד יואן (14 מיליארד דולר), גבוה בהרבה מהמכירות עליהם דיווחו האתרים האמריקאים ביום שישי השחור, חג ההודייה ויום סייבר שני השנה, שהסתכמו ב-1.7-3 מיליארד דולר.

    אלא שההתמכרות לאתרי הקניות הסיניים כמו Taobao של עליבאבא, המכונה eBay הסיני, ו-JD, הפועל במודל דומה יותר לאמזון, מתפשטת גם לקהילת האזרחים הזרים, וביניהם הישראלים, החיים בסין ודוברים סינית. משיחות עם ישראלים החיים בסין עולה כי השילוב בין המחיר האטרקטיבי, השירות המעולה ובעיקר האפשרות לקבל את הפריטים תוך מספר ימים גורם להם לבצע את מרבית הרכישות דרך האינטרנט. ולא, לדואר ישראל הם בכלל לא מתגעגעים.

    אחיקם דורני (24), סטודנט לסחר בינלאומי, מתגורר בחפיי שבמחוז אנחווי במזרח סין. "השילוחים בארץ מאוד בעיתיים ובגלל זה לא קניתי כמעט באינטרנט בארץ. הרבה פעמים אני רוצה לשלוח לחברים דברים שאני קונה כאן כמו מייבש כביסה קומקפטי מאוד שקניתי כאן בפחות מ-100 שקל, אבל אני פשוט לא סומך על השילוח לישראל", אומר דורני.

    לדברי דורני, "גם אם אתה לא רוצה לשלם על משלוח אקספרס עד הבית, יש לפחות חמישה מקומות שתוכל לאסוף מהם את החבילה ברדיוס של קילומטר מהבית שלי, כמו חנויות צעצועים או מכשירי כתיבה. גם כשהזמנתי מוצר משנזן שבדרום סין, בקצה השני של המדינה, הוא הגיע תוך ארבעה ימים בלבד. בנוסף לאורך כל הדרך אתה יכול לעקוב אחרי איפה החבילה שלך נמצאת. כל פעם כשסורקים את הברקוד שעליה, אתה יודע איפה היא נמצאת בזמן אמת, לא כמו בדואר שאתה מקבל עדכון על זה שהחבילה נשלחה ואחר כך מחכה שבועיים בחוסר ידיעה". .

    "לקנות כאן באינטרנט זאת חוויה מדהימה. יש לך אפשרות באתר JD לשלם במזומן בזמן האספקה כך שאתה לא לוקח שום סיכון", אומרת מרינה קלניצקי (30), סטודנטית המתגוררת עם בן זוגה בג'יאנגסו במזרח סין. קלניצקי מגדירה את עצמה כמשתמשת כבדה יחסית ברכישות דרך האינטרנט בסין, וקנתה בין השאר את הטלפון הסלולרי שלה ברשת. בישראל לעומת זאת היא כמעט לא השתמשה באינטרנט לקניות.

    "פעם אחת הזמנתי תיק והוא הגיע בצבע אחר ממה שרציתי. פניתי אל החברה בצא'ט ותוך ממש שנייה הם ענו ואמרו לי שאני לא אצטרך לשלם על המשלוח חזרה אליהם, שאפשר לשלוח את זה בגוביינא. תוך 10 דקות מרגע שסיימנו את השיחה כבר היה אצלי שליח לאסוף את המוצר", נזכרת קלניצקי.

    גם קלניצקי מציינת את ההבדל מישראל: "כשאתה מזמין מוצר מאלי אקספרס לישראל, הוא מגיע אחרי חודש וחצי-חודשיים. אם משהו התקלקל, אז עוד 90 יום יעברו עד שהמוצר יגיע לחנות. זה צורך הרבה אנרגיה, עצבים והתכתבויות. דואר ישראל זאת קטסטרופה, ואפילו כשמשהו אמור להגיע אליך בדואר שליחים, אז השליח דופק פעמיים בדלת, נעלם ואתה צריך להיגרר לסניף ולחכות שעתיים בתור. כאן הם אפילו יעבירו את המשלוח משליח אחד לשני אם תבקש פתאום לשנות את נקודת המסירה לאזור אחר בעיר. כאשר סיפרתי לסטודנטיות שלימדתי עברית פה שאנחנו מחכים חודש וחצי למשלוח, הן פשוט התפוצצו מצחוק".

    כמובן שאי אפשר להתעלם מההבדלים בין השוק הסיני, שבו מרבית הרכישות נעשות בתוך המדינה, לבין השוק הישראלי שבו רוב המוצרים נקנים מחו"ל וצריכים לעבור דרך המכס. אולם נראה שמעבר לכך סין, למרות גודלה העצום, מנצחת את ישראל בגדול בכל הנוגע ליעילות תהליך השילוח לפחות כאשר מדובר על האזורים המבוססים יותר במזרח המדינה. חלק מהאתרים הסינים, כמו JD, מבטיחים לספק את המוצר עוד ביום הרכישה.

    הפער בין ישראל לסין נובע מכמה גורמים, שהראשון שבהם הוא העבודה הזולה יותר בסין. קשה שלא להתרשם מהתנועה האינסופית ברחובות בייג'ין של שליחים על אופנועים אליהם רתומים מאחור ארגזי מטען והערכה היא שמעל ל-1.5 מיליון שליחים מועסקים בתחום בסין. השליחים האלה מגיעים מהר יותר לכל מקום בעיר ומספיקים לעשות יותר משלוחים ביום.

    בנוסף, שוק השליחויות הסיני מתאפיין בתחרות אגרסיבית בין אלפי חברות קטנות וקומפקטיות, כאשר נתח השוק של החברה הממשלתית China Post נמצא בירידה מתמדת. לפי הערכה אחת יש בסין כ-35 אלף חברות שליחויות. לעומת זאת, בישראל חברת דואר ישראל הממשלתית ממשיכה להוות מונופול בתחום משלוח החבילות כיוון שחברות השילוח הפרטיות כמעט ואינן פונות למגזר משקי הבית הפרטיים. התחרות מחייבת את חברות השליחויות הסיניות להציע מחירי רצפה על כל עבודה ולהגיע לכל מקום במהירות הגבוהה ביותר.

    דואר ישראל עסקה בשנים האחרונות בעיקר בהישרדות פיננסית ולכן רבים מהשירותים שחברות השילוח בסין מציעות מזמן כמו הפעלת תחנות חלוקת חבילות בעסקים פרטיים, מיושמים רק בחודשים האחרונים בדואר. גם האפשרות לקבל שליח עד הבית במחיר סביר נפתחת רק כעת. בנוסף, רק לאחרונה החל הדואר להצטייד באופנים חשמליים ואופנועים – כלי חובה בעידן שבו חבילות צריכות להגיע ממקום למקום במהירות גבוהה ככל האפשר. עד שכל השינויים האלה יוטמעו בחברה בעלת ה-DNA המיושן ואפשר יהיה לראות תוצאות, הישראלי יוכל להמשיך ולקנא בצרכן האינטרנט הסיני.