יוזמת ״דרך המשי החדשה״ של סין עשויה להביא פיתוח כלכלי ויציבות למזרח התיכון

  • מאת: אלכסנדר פבזנר 

    יוזמת ״החגורה והדרך״ (BRI, The Belt and Road Initiative), או דרך המשי החדשה, שאמורה לחבר בין שווקי אסיה ואירופה, תשפיע על כלכלתן של 64 מדינות ועשויה ליצור מנוע צמיחה כלכלי חדש. היוזמה היא הזדמנות להוסיף תשתיות ולקדם סחר בזמן שהמסחר הבינלאומי נתקל בהתנגדות במדינות רבות. אבל היוזמה יכולה לתרום אפילו יותר מפיתוח סחר בינלאומי ותשתיות באזורים הקשורים אליה, ההבטחה הגדולה ביותר הטמונה ביוזמה היא במתן אפשרות ותמריץ למדינות שאינן קשורות ביחסים דיפלומטיים לשתף פעולה, או לפחות לקחת חלק בפרויקטים משותפים רב-צדדיים, ובכך לקדם את היציבות והפיתוח במזרח התיכון.

    בשנים האחרונות ישראל וסין נקטו צעדים רבים בכדי להעלות את מערכת היחסים הבילטרלית בניהן בשלב נוסף. כל התחומים ביחסים שבין שתי המדינות בהם מסחר, אקדמיה, תקשורת ותרבות, תיירות, וקשרים בין ארגוניים כולם פורחים, וזאת במקביל לשיחות המתקיימות בין הצדדים בנושא כינון אזור סחר חופשי. בתוך כך, ישראל מעוניינת לנצל את ההזדמנות הטמונה ביוזמת ״החגורה והדרך״ לא רק כדי לקדם את קשריה עם סין אם כי גם עם מדינות נוספות שנוטלות חלק ביוזמה ואינן מקיימות עמה יחסים דיפלומטיים.

    ישראל מביאה לשולחן מספר יתרונות מבחינתה של סין ומדינות נוספות שלוקחות חלק ביוזמה. ישראל היא אי של יציבות בים הסוער של המזרח התיכון, בעלת יכולת מוכחת בתחומי טכנולוגיה רבים הנחוצים לפיתוחה של סין וגם בעלת ניסיון רב בלוחמה בטרור, תחום שהופך יותר ויותר רלוונטי עבור סין.

    במסגרת יוזמת ״החגורה והדרך״ ישראל מקדמת שיתוף פעולה הדוק עם סין ומדינות אחרות. כך לדוגמא, ישראל היא חברה מייסדת בבנק להשקעה בתשתיות AIIB, אחד המוסדות שהוקמו על ידי סין כדי לממן את הצרכי היוזמה. ישראל גם מקדמת בברכה את השתתפותן של חברות סיניות בפרויקטים של תשתית ואספקת ציוד תחבורתי. ישראל משקיעה בנמלי ים ומסילות רכבת חדשים ועל ידי כך יוצרת את הרשת שיכולה לקשר אותה למזרח התיכון.

    לראייה, החברה הסינית צ׳יינה הרבור מקימה נמל חדש באשדוד וחברת SIPG זכתה בזיכיון של 25 שנים לניהול הנמל החדש בחיפה. שר התחבורה ישראל כץ ציין שצעד זה הינו צעד אסטרטגי מבחינתה של ישראל. פרויקט נוסף בו ישראל מקווה לראות השתתפות של חברות סיניות הוא חיבור נמלי אילת ואשדוד, כלומר חיבור ים סוף לים התיכון, מה שייצר אלטרנטיבה בטוחה לתעלת סואץ ויהפוך לאזור שינוע ולוגיסטיקה יבשתי למסחר סיני בין אסיה ואירופה.

    אם היתרונות הכלכליים מהצלחתה של ״דרך המשי החדשה״ ברורים לכולם, הרי שהתשואה הפוליטית האפשרית במזרח התיכון הסוער צריכה להיאמר במשנה תוקף. הנה לדוגמא, החזון לחבר את ישראל למזרח התיכון רבתי ברשת של מסילות ברזל ושיתופי פעולה, חזון מעשי שניתן ליישמו בפרק זמן קצר.

    ישראל בנתה מסילת רכבת מנמל חיפה לעיר בית שאן, פחות מ-10 קילומטרים מהגבול עם ירדן. ישראל מזמינה חברות סיניות להשתתף בפרויקט של הוספת החיבור מבית שאן אל הגבול עם ירדן. משם, חיבור קצר לעיר אירביד תאפשר חיבור לרשת הרכבות בירדן ומשם לערב הסעודית ולמפרץ הפרסי.

    למעשה רשת זו, הכוללת גם חיבור לרשות הפלסטינית ומעין נמל יבשתי של לוגיסטיקה בתוך ירדן,  עושה שימוש ברשת הרכבות ההיסטורית שהייתה קיימת עוד בימי האימפריה העות’מנית, רשת הזקוקה להחיאה בדומה לדרך המשי העתיקה. חברות בינלאומיות יכולות להוביל מיזם זה, אשר עובר במדינות שלא מקיימות יחסים דיפלומטיים (למשל ישראל וסעודיה) ובכך ליצור הזדמנות לשיתוף פעולה ביניהן, וכל זאת תחת המטריה של ׳דרך המשי החדשה׳.

    אוכלוסיית המזרח התיכון צפויה להכפיל את עצמה מ-350 מיליון כיום ל-700 מיליון בעוד 25 שנים בלבד. צמיחה זו תביא עמה גידול ניכר בכמות הסחורות והשירותים אשר יידרשו באזור. פרויקט החיבור של רשתות הרכבות של ישראל, ירדן, ערב הסעודית, והמפרץ טומן בחובו תועלת כלכלית מידית וכולל יתרון נוסף, שכן קידום עניין זה לא דורש עיסוק בסוגיות פוליטיות סבוכות אשר נראות כחסרות פתרון בשלב זה.

    אין ספק שיוזמת ״החגורה והדרך״ ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים בהם אתגרי מימון ואתגרים פוליטיים בדמות התגברות על חשדנות ומתן אמון. עם זאת היוזמה יוצרת הזדמנות חסרת תקדים לקדם שיתוף פעולה מולטילטרלי ולהביא למזרח התיכון יציבות, אולי הסחורה הנדרשת ביותר כיום. יש לקוות שעשרות ראשי המדינות והשרים אשר אישרו את השתתפותם בפורום הקרב בנושא ימצאו את הנחישות הפוליטית הנדרשת כדי להפוך חזון זה למציאות.

    ***

    הכותב, אלכסנדר פבזנר 裴则男, הוא המנהל המייסד של המרכז לחקר התקשורת הסינית 以华传媒中心 בבית הספר לתקשורת, המסלול האקדמי המכללה למנהל בראשון לציון.