טאובאו לא עוצרת לנוח

מאת: People’s Daily, תרגום: יואב וולנסקי
  • סינים רבים כבר מזמן לא יוצאים מהבית כדי לעשות קניות. יותר מכך, אם אתה חי בסין ולא מכיר את טאובאו (www.taobao.com) וטימול (www.tmall.com), חברת אחות שלה, כנראה שעדיין לא הגיעו מחשבים לכפר שלך.

    השבוע חצו המכירות של שתי החברות יחד את רף טריליון היואן, שהם יותר מ-160 מיליארד דולר. חלק זה מהווה 5.4% מסך כל המכירות הקמעוניות בסין בשנת 2012 (להוציא את חודש דצמבר), שעמדו על 18.4 טריליון יואן.

    פרסומת לטאובאו ברכבת התחתית בבייג'ין

    הנתונים הסטטיסטיים שפרסמה החברה מראים שאנשים בגילאים 25-35, שהם מרבית מלקוחות החברה, תרמו ל-59% מסך ההכנסות. המוצרים הנרכשים ביותר באתרים היו מוצרי ביגוד ומוצרי אלקטרוניקה ומחשבים, שעמדו על 30.3% ו-18.6% מסך ההכנסות בהתאמה.

    800 מיליון המוצרים שמציעות שתי פלטפורמות הקנייה האלקטרונית מושכות יותר מ-60 מיליון מבקרים מדי יום. רק בטאובאו לבדה נמכרים כ-48 אלף מוצרים מדי דקה. חברת הגג, אליבאבא, חילקה בשנת 2011 את טאובאו לשלוש חברות שונות: טאובאו, המשמשת פלטפורמת מסחר C2C (צרכן לצרכן), טימול, המשמשת פלטפורמת מסחר B2C (עסק לצרכן), ואיבאו, חברה לחיפוש מוצרים ברשת. אליבאבא עצמה היא פלטפורמת מסחר בין עסקים. ההצלחה של החברות האלה משקפת את השגשוג המהיר שחל במסחר האלקטרוני בסין במהלך השנים האחרונות.

    גדילת היקף המסחר ניכרת גם בערים מסדר גודל שלישי ורביעי, ולא רק בערים הגדולות. בקרב 28 ערים שנבחנו, נצפתה צמיחה שנתית של כמעט 40%. זנג מינג, מנהל אסטרטגיה בכיר בקבוצת אליבאבא, אמר כי בעוד שבתחילת הדרך היו אלה הערים הגדולות שתרמו למרבית מההכנסות של טאובאו, כעת הערים הקטנות יותר (שהן גם רבות יותר) תופסות את החלק הארי.

    הפיכתו של שוק הקניות האלקטרוני לזירת מסחר מרכזית בענפים רבים מצריכה שינויים מערכתיים מבחינת הייצור, הצריכה והלוגיסטיקה. במקביל, הוא לוקח חלק מרכזי ביצירת מקומות עבודה חדשים במשק והגידול הצריכה. עליבאבא עצמה מפעילה שירותי קרדיט לעסקים יצרניים קטנים, שתחת ידם מתרחש מסחר ערני באתריה, על מנת שיוכלו להתפתח ולארגן מחדש את פסי היצור שלהם.