חיים בצל תחרות בלתי הוגנת

מאת: China youth daily, תרגום: סו ג'יה, תרצה ערב
  • סיָאוֹ סיֶה, סטודנט לתואר שני במוסד להשכלה גבוהה בבייג'ין, מתכנן לרכוש מחשב נייד. לשם השוואת היתרונות והחסרונות של הדגמים השונים גלש סיָאוֹ סיֶה לאתרים רבים המציגים השוואות וביקורות של מוצרים דיגיטליים. אולם בסופו של דבר הוא נוכח לדעת כי כל אותם אתרי "השוואה וביקורת" כלל לא מספקים לקורא מידע רלוונטי הנחוץ לקבלת החלטה. לא משנה מהו המוצר המדובר תגובות רבות מפורסמות בגנותו, משמיצות אותו ואף טוענות כי אין בו ולו יתרון אחד בודד. במצב כזה מי יכול לדעת האם מדובר בתגובה לגיטימית או "בפשע המאורגן" ברשת האינטרנט המנסה להוליך אותנו שולל.

    באי כוחו של "הפשע המאורגן" ברשת האינטרנט הם קבוצות אנשים המועסקות על ידי חברות יחסי הציבור. דרך פעולתם היא פרסום הודעות בבלוגים ובפורומים תוך שימוש בשפה בוטה, השמצת המתחרים והטיית דעת הקהל. מימדי תופעה זו של "תחרות בלתי הוגנת" רחבים עד כדי כך שהיא נתפסת על ידי אנשים מסוימים כדרך פעולה נורמאלית והוגנת.

    לאחרונה ערך מרכז הסקרים החברתיים של העיתון ג'וֹנְג גוּאו צִ'ינְג ניֶין בָּאוֹ סקר בשיתוף האתרים צ'ינה נטוורק ומרכז החדשות של הפורטל סוהו. ממצאי הסקר, שכלל 4,371 משתתפים, מראים כי 86.1% מהמשתתפים סבורים כי תופעת "התחרות הבלתי הוגנת" אכן נפוצה, 49.9% מתוכם מציינים כי התופעה נפוצה מאוד ולעומתם רק 2.2% חושבים כי מימדי התופעה קטנים או קטנים מאוד. 78.3% ממשתתפי הסקר הודו כי נתקלו בעצמם "בתחרות בלתי הוגנת", ההתפלגות ביניהם היא כדלהלן: 10.9% נתקלו פעמים רבות בתחרות שכזו, 34.9% נתקלו מספר פעמים, 32.5% נתקלו מעט מאוד ואילו 21.7% מהמשתתפים מעולם לא נתקלו "בתחרות בלתי הוגנת".

    בתשובה לשאלה מהם התחומים העיקריים בהם קיימת "תחרות בלתי הוגנת" בחרו 88.8% מהמשתתפים את שוק העבודה, 64.3% בחרו בתחום המסחר, 32.7% בחרו בחיי היומיום, 21.4% בחרו בין תלמידים ו- 18.1% בחרו בין חברים.

    סיָאוֹ סיֶה נאנח ואומר כי שורשי "התחרות הבלתי הוגנת" נעוצים "בשפת העסקים", אולם היום תחרות זו קיימת בכל תחומי החיים, לדוגמא: אב שנאבק על מקום לבנו בגן הילדים, בוגר אוניברסיטה הנאבק על מה שמכונה בסין "קערת אורז מברזל" (משרה ממשלתית המבטיחה קביעות לכל החיים), עובד הנאבק על קידום במקום עבודתו וכדומה. ניתן אף לומר כי "התחרות הבלתי הוגנת" נמצאת בכל מקום.

    פרופסור גָ'אנְג מִינְג מהאוניברסיטה העממית של סין (אוניברסיטת רֶנמין) בבייג'ין מציין כי טרנד "תיאוריית ההצלחה בלבד" התפשט באופן מסיבי בחברה המודרנית. לא מעטים הם האנשים שכל העומד לנגד עיניהם הוא הרצון להצליח ואשר לא מייחסים כל חשיבות לדברים אחרים מלבד ההצלחה. לדברי ג'אנג, "אנשים רבים מכירים היטב את שיטות "התחרות הבלתי הוגנת" ואף מביטים "בתחרות ההוגנת" כתופעה מוזרה. ספרים רבים חושפים את שיטות "התחרות הבלתי הוגנת". "אנשים רבים שוקעים עמוק בתחרות זו והמוסר החברתי מתדרדר באופן חמור".

    מהסקר עולה כי הסיבות להיווצרות מצב זה הן: "חוקים שאינם כתובים אפקטיביים יותר מחוקים רשמיים" (83.4%), "אכיפה לא נוקשה של החוקים וענישה שאינה מרתיעה את העוברים על החוק" (60.9%), "ישנם חוקים אך הם אינם מכובדים" (54.4%), "החוקים אינם מחמירים דיו וחוקי התחרות אינם ברורים" (54.4%). אוניברסיטת מזרח סין למשפטים ומדעי המדינה

    פרופסור סוּ' שְה יִנְג מאוניברסיטת מזרח סין למשפטים ומדעי המדינה אמר בראיון לעיתון הצעירים של סין כי "הסיבה להתפשטות הרחבה של "התחרות הבלתי הוגנת" היא העובדה שפתיחתה של סין למערב טמנה בחובה הזדמנויות טובות רבות, מה שהוביל רבים לנסות להרוויח ולהתעשר מהמצב הקיים, ללא כל חשיבות לדרך השגת עושר זה. היום, שיטת התחרות אינה מושלמת ואכיפת החוק אינה נוקשה, מה שמוביל לכך שלאנשים מסוימים עלויות "התחרות הבלתי הוגנת" הן נמוכות ויתרה מכך המצב אף מעודד את הגידול בתחרות שכזו."

    [[image]]

    81.5% ממשתתפי הסקר חושבים כי הדרך לשים קץ לתחרות הבלתי הוגנת היא התייחסות לכולם כשווים בפני החוק, ללא כל יחס מועדף. מלבד זאת, 74% מצפים להגברת אכיפת החוק ולענישה חמורה יותר כלפי העוברים עליו. 58.9% מציעים לשפר את הגדרת החוק ולהפוך אותו לברור והוגן. 58.5% חושבים כי יש להגדיל את מודעות הציבור ל"תחרות הוגנת" ולהקים סביבה של תחרות כזו. 46% מהמשתתפים מציעים לשים דגש על חינוך לציות לחוקים ולהגדיל את המודעות לחוקים.


    גָ'אנְג מִינְג מציין כי בכל מערכת מוסרית האליטה החברתית משמשת מודל לחיקוי. "רק אם האליטה החברתית, השולטת בכל המשאבים, תוביל, תציית לחוק ותהיה מוכנה לעשות שימוש בכוחה במסגרת החוק, רק אז הציבור יוכל לקבל ולכבד את החוק".

    סוּ' שְה יִנְג חושב כי בכדי למגר את תופעת "התחרות הבלתי הוגנת" ראשית יש להוביל ליצירת מודעות לחוק בקרב הציבור. הדבר דורש מודעות ציבורית, קרי, הכרה בכך שהדברים שיועילו לחברה כולה יועילו גם לפרט שבתוכה. בנוסף יש לשפר את הגדרת החוק, להגביר את אכיפתו ולהטיל על מפרי החוק עונשים חמורים ההולמים את מעשיהם. בכדי להשיג מטרה זו אוכפי החוק חייבים להיות הגונים וישרים, מכיוון שאם אוכפי החוק נראים כמי "שניתנים לקנייה" אזי יסתמן בעיני הציבור כי רשויות החוק יכולות גם הן לתת הנחות גדולות ושוב השוויון בפני החוק לא יהיה קיים עוד.

    גולש אינטרנט כתב הודעה בפורום הציבורי של הרשת הסינית: "אנו זקוקים בדחיפות למערכת אחת שתתגמל את השומרים על החוק ותעניש את המפרים אותו. זוהי הדרך היחידה בה אנשים יאמינו לחוק ויכבדו אותו".