השוק הסיני, הזדמנות שהעולם לא יכול להרשות לעצמו להחמיץ

מאת: China Radio International, תרגום: ג'יה סו , עריכה: אופיר דור
  • הערה: להלן תרגום ערוך של פרשנות שהופיעה ב"פרשנות לעניינים בינלאומיים“ בשפה הסינית.

    ביום שבת החלה הספירה לאחור כאשר בעוד 100 יום יפתח אקספו הייבוא הבינלאומי הראשון של סין, שיערך ב-5-10 בנובמבר בשנחאי. עד כה יותר מ-2,800 חברות מ-130 מדינות נרשמו לאקספו, שצפוי למשוך מעל 150 אלף רוכשים מרחבי העולם. יתר על כן, מעל 30 חברות מחו"ל כבר נרשמו עבור האקספו השני בשנה הבאה.

    רוב החברות המשתתפות עוסקות בתחומי הביגוד, מוצרי הצריכה, המזון והמוצרים החקלאיים, אך החברות שהזמינו את שטח התצוגה הגדולה ביותר מגיעות מתחומי ההייטק ומתעשיית הרכב. המציגים מחו"ל הבינו כמובן כי סין הופכת למנוע חדש של צמיחה בשוק הצרכני העולמי כאשר העם הסיני מחפש איכות חיים גבוהה יותר ושואף לפיתוח כלכלי באיכות גבוהה.

    בתקופה שבה הכלכלה העולמית מעורערת על ידי מסחר פרוטקציוניסטי, היצרנים עשויים לגלות כי השוק הסיני, עם אוכלוסיה של כ-1.4 מיליארד בני אדם, מספק את ההזדמנות הטובה ביותר עבורם להשקיע ולהרחיב את היצוא, במיוחד לאור 400 מיליון בני מעמד הביניים בסין - הקבוצה הגדולה מסוגה בעולם. ממשלת סין גם נוקטת בפעולה החלטית לתמוך בסחר חופשי ולהקל על השקעות באמצעות פתיחה נוספת של כלכלתה.

    בשנים האחרונות הצרכנים הסינים נהנו ממבחר גדל של מזונות איכותיים מחו"ל, כגון בשר אוסטרלי, דובדבנים מצ'ילה וחלב גרמני. סין אחראית ל-10% מהיבוא החקלאי העולמי, מה שהופך אותו ללקוח הגדול בעולם ומסביר מדוע לסין גירעון מסחרי בתחום החקלאות של 40-50 מיליארד דולר בשנה.

    סין היא גם השוק הגדול ביותר בעולם עבור מכוניות כבר תשע שנים ברציפות. בשנה שעברה סין ייצרה מעל 29 מיליון כלי רכב ומכרה מעל 28.9 מיליון. לפי דיווחי הפיינשנל טיימס, בעבור רוב חברות הרכב הבינלאומיות, לפחות רבע ולפעמים יותר ממחצית מהרווחים שלהן מגיעים מהשוק הסיני. החל מ-1 ביולי סין הורידה את מכסי היבוא על כלי רכב וחלקי רכב, מהלך שמטרתו לענות על הביקוש המקומי ובאותו הזמן לספק הזדמנות גדולה יותר עבור תעשיות זרות להתרחב לתוך סין.

    נוסף על כוח הקנייה העצום שלה, הבסיס הכלכלי היציב של סין, שרשרת הייצור התעשייתית השלמה יחסית, שיפור הסביבה העסקית והאסטרטגית לחדשנות, ממשיכים להפוך את סין ליעד אטרקטיבי להשקעה בינלאומית. במחצית הראשונה של השנה צמח המשק בסין ב-6.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והצמיחה הרבעונית נותרה בין 6.7% ל-6.9% במשך 12 רבעונים רצופים.

    בתור המדינה היחידה הפעילה בכל המגזרים המסווגים לפי תקן בינלאומי של האו“ם, סין מציעה הזדמנויות השקעה במגוון רחב של תעשיות וזה כבר נותן גישה לשוק יותר ויותר חברות זרות. בסוף יוני, הממשלה פרסמה מהדורה חדשה של “צעדים להכנסה של השקעות זרות" הידועה יותר בשם רשימת ההשקעות השלילית. הרשימה המתוקנת הסירה מגבלות רבות בתחומים כגון מימון, תשתיות, תחבורה, תרבות, כלי רכב, אוניות, מטוסים, חקלאות, אנרגיה ומשאבים תעשייתים. קרוב לרבע מהמגבלות בענפים אלה הוסרו או שוחררו. זה עוזר להסביר מדוע לשכת המסחר האמריקאית בסין מדווחת כי 74% מחבריה מתכננים להתרחב בסין - השיעור הגבוה ביותר בשנים האחרונות.

    סין גם מדורגת במקום השני בעולם מבחינת מספר התעשיות החדשניות, ולראשונה הגיעה לעשרים המובילות במדד החדשנות העולמי של ארגון הקניין הרוחני העולמי. בעזרת המאמצים המתמשכים של סין בתחומים כגון אנרגיה נקייה, כלי רכב חשמליים ובינה מלאכותית, חברות זרות ימצאו את ההזדמנויות הטובות ביותר שלהם בסין.

    40 שנה אחרי שסין יזמה את מדיניות הרפורמה והפתיחה,  נוספה שורה חדשה של צעדים עליהם הודיע הנשיא שי ג'ינפינג בפורום בואו לאסיה באפריל. הוא התחייב בפורום העסקים האחרון של BRICS כי סין תמשיך לעבוד על בניית סביבה אטרקטיבית יותר להשקעה, על ידי חיזוק ההגנה על זכויות קניין רוחני ודחיפה להרחבת היבוא. הנשיא שי אמר גם כי סין תמשיך לקדם את יוזמת "החגורה והדרך" כדי ליצור הזדמנויות חדשות לפיתוח חברתי וכלכלי ובכך לסייע למדינות המשתתפות ליישם את סדר היום של האו"ם 2030 לפיתוח בר קיימא.

    לפי התוכנית עליה נשיא שי הכריז בדאבוס בשנה שעברה, בין השנים 2017 ל-2021, סין תייבא מוצרים בשווי 8 טריליון דולר, תקבל כ-600 מיליארד דולר להשקעה ובמקביל תשקיע 750 מיליארד דולר בחו"ל. בנוסף יותר מ-700 מיליון סינים יסעו לחו“ל ויתנו דחיפה לכלכלות המקומיות ברחבי העולם.  הפתיחה של אקספו הייבוא הבינלאומי של סין בנובמבר תספק גישה ישירה לשוק הצרכני של סין, מה שגם יעזור להפוך את סין ליעד חיוני להשקעות זרות.