הצלם היהודי של שנחאי הישנה

מאת: China Daily, תרגום: ג'יה סו, עריכה: אופיר דור
  • העשירים והמפורסמים של שנחאי באו כולם להצטלם בסטודיו של סם סנזטי בשדרות נאנג'ינג העמוסות. הם לא יכלו לנחש שתמונותיהם יהפכו לחלק מההיסטוריה של שנחאי עשרות שנים מאוחר יותר.

    סנזטי (1905-86) היה צלם יהודי שחי ועבד בשנחאי משנת 1922 עד שנת 1955. כ-700 מהצילומים שלו הפכו לפני מספר שנים לספר צילומים שנקרא "רגעים נצחיים: דיוקנאות של שנחאי עתיקה" וב-2012 נפתחה תערוכה של צילומים אלו.

    סנזטי הגיע מרוסיה לסין ושינה את שמו מסיומה ליפשיץ לסם סנזטי. בשנות ה-20 הפך הסטודיו שלו לאחד הידועים ביותר בשנחאי. כשעזב את שנחאי ב-1955 כבר היה הבעלים הגאה של ארבעה בתי סטודיו. היו אלו ימים בהם התרבות בשנחאי היתה בשיא פריחתה וסנזטי קלט במצלמתו חלק חיוני מההיסטוריה של העיר.

    מעצב התכשיטים הישראלי משה דקסלר מצא יותר מ-20 אלף תמונות ישנות במזוודה שהשאיר אביו המאמץ סנזטי והביא אותם חזרה לשנחאי. מאוחר יותר הקונסוליה הישראלית החלה בקמפיין אינטרנטי כדי לזהות את המצולמים. מבין המעטים שנותרו בחיים, אותרו בני הזוג צ'ן לי-שאן וצאו לי-ג'ן שתמונות האירוסין שלהם צולמו בסטודיו של סנזטי בשנות ה-50 של המאה הקודמת.

    "שנה אחר כך כשרצינו להצטלם לצילומי חתונה, סטודיו הצילום שלו כבר לא היה שם", צ'ן נזכר. צ'ן אמר שהוא אוהב את התחושה האלגנטית והאומנותית בעבודה של סנזטי. " זה נראה כמו ציור שמן", הוא אמר.

    בזמן הצילום צ'ן היה בוגר אוניברסיטה בן 25 שהתמחה בהנדסת טקסטיל. "עדיין יכולת לראות בחורים בחליפות ונשים בשמלות סיניות מסורתיות בשדרות ג'ופרה (כיום שדרות חוואי חאי) בתחילת שנות ה-50, אבל בתוך חמש שנים הסגנון השתנה דרסטית". נזכר צ'ן. "גם אם הסטודיו של סנזטי היה נשאר פתוח אז, כבר לא היו לו לקוחות".

    "בצילום של סנזטי יש דמיון סגנוני לציורי לוח שנה שהיו נפוצים באותו הזמן," אומר פרופסור גו ג'אנג מאוניברסיטת פודאן. "ייתכן שהוא הושפע מהתרבות הפופולרית של העיר באותם ימים".