הציור הסיני – חלק ה'

מאת: Other, תרגום: תרצה ערב
  • בתקופת שושלת סונג הפכו הציורים העממיים, ציורי הארמון וציורי המשכילים לזרמים מרכזיים. אלה השפיעו זה על זה והעשירו את סגנונות הציור באותה תקופה.

    הכישור, וואנג ג'ו'-ג'נג

    סונג הצפונית איחדה שוב את סין, אחרי תקופה של פירוד וריבוי ממלכות ושלטונות; השושלת החדשה החלה ברפורמות חברתיות רחבות היקף וביטלה את זכויות היתר שגרמו לאפליה ופילוג בין המעמדות. תוך זמן קצר התייצבה החברה ושמרה על יציבות, בניגוד לתקופת חמש השושלות שהתאפיינה בכאוס שלטוני. בסונג התפתחו באופן מסחרר ענפי המסחר והמלאכה, ויחד עם שגשוגן של הערים החדשות ניפצו אלה את החלוקה המעמדית הנוקשה. כך הגיעה שושלת סונג לעושר חסר תקדים. על אף הטלטלה בהעברת עיר הבירה לאחר שהאזורים הצפוניים של השושלת נכבשו בידי ג'ין, השושלת הייתה יציבה יחסית ושלטה על האזורים הפוריים של ג'יאנגסו, ג'ה-ג'יאנג הונאן וגואנגדונג. עם מעבר עיר הבירה דרומה, היגרו איתם צפוניים רבים, ויחד עם המקומיים פעלו לפיתוח ולקידום המדינה. הכלכלה והתרבות של סונג הדרומית המשיכו להתפתח והמצב שם היה אף טוב יותר משהיה באותה תקופה בצפון. המסחר שגשג לאורך כל שושלת סונג – בבירת סונג הצפונית, ביינליאנג (קאיפנג של ימינו שבמחוז הנאן) ובבירה של שושלת סונג הדרומית, לינאן (האנג-ג'ואו של היום, במחוז ג'ה-ג'יאנג), היה ריכוז גדול של בני אצולה, ומלבדם התגוררו בערים מספר לא מבוטל של אנשי מסחר ומלאכה. חיי התרבות הסוערים גרמו לעליה ניכרת בביקוש לציורים ולהתבססות קהל הקונים, שקידמו את טיב היצירות ומגוון הנושאים שבהן עסקה האמנות.

    בתקופה זו הפך הציור לתעשיה, ונוצרו קשרים הדוקים בינה לבין ענפים אחרים בשוק. עם הפיכתם של הציורים למוצר, התפתח בשתי ערי הבירה, ביינליאנג בלינאן, ענף יצור הנייר. במקדשי שתי הערים נערכו בכל חודש חמישה ירידי מקדש שבמהלכם נמכרו ספרים וציורים. גם בשוק הלילה של לינאן נמכרו ציורים ומניפות מעוטרות עשויות במבוק או עץ שזיף; במסעדות נתלו ציורים מעוטרים בכתב שהפכו למוקד משיכה של הלקוחות. בכל אירוע משמח היו התושבים נוהגים להזמין איגרות ברכה או ציורים המשלבים כתב, ולהעניק אותם ליקיריהם. תקופת סוף השנה וראש השנה הייתה מכניסה במיוחד בזכות המכירה המוגברת של ציורי אלים המודבקים על שערי הכניסה.

    "גירוש השדים"- המנהגים העממיים חודרים גם לציור

    ידוע כי כאשר סיים האמן ליו דזונג-דאו מסונג הצפונית את אחת מיצירותיו –ילדים על קערה– נמכרו בבת אחת כמה מאות העתקים של היצירה כדי למנוע זיופים. לביקוש הקהל באותה תקופה הייתה השפעה אדירה על ענפי הנלווים לתעשייה ועל החדשנות, היצירתיות וההכנסה של האמנים; ידוע על מספר אמנים שהגיעו אל ביינליאנג ומכרו את יצירותיהם בשערי ארגון הציירים כדי לקבל את המחיר הגבוה ביותר. התפתחות ענף המלאכה הובילה גם להתקדמות משמעותית בטכניקת ההדפסה ובהפצת ההדפסים ברחבי המדינה, והפכו את ביינליאנג, לינאן, פינג-יאנג, צ'נגדו וג'ייניאנג למרכזי הדפסה חשובים. טקסטים רבים בספרים ובסוטרות בודהיסטיות היו מלווים בציורים, ועד היום נשמרו בידינו הדפסי בודהות מהעת ההיא, כגון "כתב היד מג'אוצ'נג".

    החל בשושלת טאנג ואילך התמקד הציור בעיקר במאורעות היסטוריים גדולים או את חיי האצילים, אך בתקופת סונג הלך והתרחב גם תיעוד חיי היומיום העירוניים: "חג צ'ינג-מינג על גדות הנהר" של ג'אנג דזה-דואן, "הכישוֹר" של וואנג ג'ו'-ג'נג ו-"ילדים משחקים בסתיו" של סו האנצ'ן הם רק חלק קטן משלל יצירות העוסקות בנושא זה.

    "גירוש השדים", הוא דוגמה לסוג ציורים נוסף שהיה אהוד בערי סונג – תיאור מנהגים מקומיים שלא זכה עד אז להתייחסות כה נרחבת. ציורי האצילים הפכו לדבר שבאופנה עוד קודם לכן, והיו לציורי דיוקנאות עדינים ומצויירים לעילא ולעילא – "מאזינים לצ'ין" של גָ'או גִ'י או "אסיפת מלומדים בגן המערבי" של לי גוֹנְגלִין לדוגמה. האמנות באותה תקופה הושפעה עמוקות מהמצב הפוליטי הסבוך, ורבים מהציורים עוסקים במלחמות וביחסים המסובכים שיש לעם הסיני עם שכניו הנוודים. סיפורים היסטוריים רבים, בשלמותם או בחלקים, חדרו אל סיפורי העם והביעו באופן עקיף את עמדת השלטון והלך הרוח בחברה. היצירה "הפלגש הזוהרת יוצאת אל נקודה אסטרטגית", של האמנית גונג סוראן, מתארת למשל את יציאתה של ג'או ג'ו'ן מתקופת שושלת האן המזרחית אל שבטי הסיאו-נו. ג'או ג'ו'ן מסמלת בציור זה פטריוטיות טהורה והקרבה עצמית. ההתמודדות עם עמי נוודים הייתה מוכרת וידועה לקהל הצופים.

    שני פרטים מהציור "הפלגש הזוהרת" משמאל: ג'או ג'ו'ן בדרכה אל הברברים (מימין)

    שושלת סונג קידמה את הטאואיזם, בניגוד לשכנותיה הבודהיסטיות מצפון, ובנתה או שיקמה אינספור מקדשים ברחבי הממלכה. אף על פי שהציורים חסרים את העוצמה האדירה של ציורי הקיר משושלת טאנג, הם עדיין מרשימים בהיקפם. מעל לעשרה מקדשים שופצו במסגרת פרוייקט זה, רובם ככולם צוירו בידי גדולי האמנים באותה תקופה. בכל אתר הועסקו כ-3000 פועלים שהיו אמונים על ציורי הקיר. גם בתקופה זו אפשר לראות את תהליך החילון בציורים הדתיים. מכיוון שהמקדשים המו אדם ומשכו תשומת לב מרובה, החלו לצייר במקדשים דמויות רבות של אלים שפניהם נראו כמו פני אישים מפורסמים בסונג. וו דאו-דזה, חכם טאואיסטי משושלת טאנג שהיה מוחרם עד אותה תקופה מפני שהכניס סיפורים מיתיים לטאואיזם, הוכנס לראשונה לפנתיאון אחרי שנים שנפקד מקירות המקדשים. מספרם ואיכותם של ציורי הקיר בקברי שושלת סונג גדול וטוב לאין שיעור מאלה שהשתמרו משושלות טאנג והאן. את ציורי המקדשים המייצגים ביותר את התקופה אפשר לראות במקדש קאיהואה (Kaihuasi בסינית: 开化寺) שבמחוז שאאנסי ובמקדש הפגודה ג'ינג-ג'ה (Jingzhe Sita בסינית: 静志寺塔) שבהביי.

    ציורי הנוף, הפרחים והציפורים השתכללו גם הם בשושלת סונג. מבחינה אמנותית עקפו אלה בהרבה את הרמה שנרשמה בשושלת טאנג. ציירי סונג השקיעו תשומת לב מרובה בחקירת צורתם ואופיים של בעלי החיים והצמחים, וגידלו לשם כך ציפורים ופרחים. ג'או צ'אנג השכים קום כל בוקר והלך לבחון את צבעי הפרחים שמעבר לגדר; מה יו'אן צייר דמויות, נופים וטבע דומם, ובין ציוריו המפורסמים אפשר למנות גם את "ציור המים", המתאר את זרמיו השונים של היאנגצה בחיוּת מדהימה; יי יואנג'יה התעמק באגמים רחבים והרים רחוקים ותיצפת על אורחות חייהם של הקופים בטבע; האן רואו-ג'ואו התמקד בנוצות – כל ציפור צויירה מן המקור ועד הזנב. בין ציורי הטבע הדומם – פרחים, עצים, פירות או עשב – אפשר לראות ציורי ארבע עונות, במבוקים עדינים, תקריבי פרחים וצמחים אחרים – כולם חיים ומדוייקים עד מאוד. אסכולת הואנג מתק' חמש השושלות שהתמקדה בציפורים ופרחים נדירים המשיכה לשגשג גם בשושלת סונג.

    ציירים משושלת סונג ומקצת מיצירותיהן המפורסמות:

    ליו דזונג-דאו, 刘宗道, Liu Zongdao. "ילדים על קערה" (בסינית:照盆孩儿,Zhaopen Haier)ג'אנג דזה-דואן, 张择端, Zhang Zeduan. "חג צ'ינג-מינג על גדות הנהר" (בסינית: 清明上河图, Qingming Shanghetu) ואנג ג'ו'-ג'נג, 王居正, Wang Juzheng. "הכישוֹר" (בסינית: 纺车图, Fangchetu) סו האנצ'ן, 苏汉臣, Su Hanchen. "ילדים משחקים בחצר סתווית" (בסינית: 秋庭戏婴图, Qiuting Xi Ying) ג'או ג'י, 赵佶, Zhao Ji. "מקשיבים לצ'ין" (בסינית: Ting Qintu, 听琴图) לי גונגלין, 李公麟, Li Gonglin, . "אסיפת מלומדים בגן המערבי" (בסינית: 西园雅集图, Xiyuan Yajitu) גונג סוראן, 宫素然, Gong Suran. " הפלגש הזוהרת יוצאת אל נקודה אסטרטגית (בסינית: 明妃出塞图, Mingfei chu saitu)מה יו'אן, 马远, Ma Yuan

    ציורים של יוצרים אלמונים כתב היד מג'אוצ'נג, Zhaocheng cang 赵城藏, גירוש השדים, 大傩图, Danantu

    פרטים מ"חג צ'ינג-מינג לגדות הנהר", ג'אנג דזה-דואן

    מימין לשמאל: מקשיבים לצ'ין, ג'או ג'י; ילדים משחקים בחצר סתווית, סו האנצ'ן; מימין: ציור נוף, מה יו'אן