הסינים לא עוצרים לרגע (באור אדום)

מאת: Xinhua News Agency , תרגום: רן בולדור
  • "חצייה נוסח סין" (中国式过马路), כך קוראים משתמשי הרשת הסינית לתופעה של הולכי רגל המתפרצים לכביש באור אדום, אשר הפכה לנושא חם ברשת החברתית בסין בימים האחרונים.

    מומחים סבורים שאי אפשר להטיל את האחריות אך ורק על כתפיהם של הולכי הרגל. אחת הסיבות שגורמות לתופעה, לדבריהם, היא הענישה הקלה על הפרות חוק בסדר גודל כזה, שאין בה כדי למנוע הפרה של החוק, ובמיוחד בהתחשב באופן הכיול של הרמזורים. משך הזמן הממוצע שלוקח לרמזור בסין להתחלף מאדום לירוק חורג מגבולות הסבלנות של אדם סביר.

    במחקר שנערך בנושא באוניברסיטת טונג ג'י בשנחאי, התברר שזמן ההמתנה לרמזור הוא הגורם המשפיע ביותר על התנהגותם של הולכי הרגל. כשזמן ההמתנה חורג מגבולות הסבלנות של הולך הרגל, הוא יעדיף לעבור על החוק. מן המחקר עולה שהסינים הם עם סבלני למדי, והם מסוגלים להמתין 90 שניות בממוצע. לשם השוואה שגובלת באובייקטיבית גמורה, המחקר בדק ומצא שגרמנים מסוגלים להמתין על שפת המדרכה 60 שניות, ואילו סבלנותם של הבריטים מגיעה לקיצה תוך 45 שניות בלבד.

    145 שניות זה לא מעט זמן לחכות

    נכון לעכשיו, הרמזורים בסין נוטים לטובת כלי הרכב, ונטייה זו גורמת להולכי רגל להפר את חוקי התעבורה. רמזורים מסויימים מאלצים את הולך הרגל להמתין 100 שניות ואפילו מעל 145 שניות עד התחלף הרמזור. במקומות כאלה הולכי הרגל נוטים לעבור על החוק, ובמיוחד בשעות העומס ובדרך לעבודה ובחזרה ממנה הביתה.

    מן הנאמר לעיל ניתן להבין שאין דרך לשלוט על התנהגותם של האנשים, אלא על ידי נסיון לשנות את זמני ההמתנה להתחלפות ברמזור והתאמתם לגבולות סבלנותם של הולכי הרגל. יש לנסות ולמצוא פתרונות אחרים לבעיה הזו, וביניהם, למשל, שיפור מערכת התמרורים בכבישים, או הסברה טובה יותר של חוקי התעבורה להולכי הרגל והנהגים כאחד.