הכנת תלמידי מיעוטים למחר טוב יותר

מאת: China Daily, תרגום: ג'יה סו, עריכה: אופיר דור
  • בני מיעוט וה (בסינית: 佤族, Va), החיים לאורך הגבול בין מיאנמר למחוז יונאן, הן אחת  מקבוצות בני המיעוטים הפחות ידועות בסין, אבל דאגותיהם והערותיהם נשמעות גם במרחק אלפי קילומטרים מבייג'ין הודות להצעות של נציגי הקונגרס העממי הלאומי במשך אירוע "שתי המליאות" השנתי.

    באו הונג יי, 43, מורה בבית ספר יסודי בעיירה האוטנומית צאנג יואן של בני המיעוט, משמשת כנציגת הקונגרס כבר חמש שנים. כל חודש מרץ היא נוסעת לבייג’ין כדי להגיש הצעה לשיפור מערכת חינוך מקומית.

    השנה היא הציעה שמורים בבתי ספר יסודיים יקבלו יותר הזדמנויות להשתתף בהערכת דרגת המקצוע של מדינה.

    לטפס בסולם ההערכה זה דבר קשה מאוד באזור שבו היא גרה, במיוחד עבור מורי בתי ספר יסודיים. לא כמו מורים מבתי הספר תיכון, שיכולים להגיע לדרגה גבוהה יותר על בסיס ניסיונם בעבודה אוטומטית, מעט הזדמנויות קיימות למורים בבתי ספר יסודיים, מה שאולי משפיע על תשוקתם לעבודה, אמרה באו.

    היא סיפרה שמערכת החינוך באזור נמצאת במצב רע. "הכשרה והעסקה של מורים לעבודה באזור היא דרישה דחופה," אמרה באו. “אחת הסיבות לכך היא שאנשים חיים כאן עדיין בחברה פרימיטיבית כמו בימים שהוקמה הרפובליקה העממית של סין ב-1949”.

    אולם הרבה התקדמות הושגה בשנים אחרונות. מורים כפריים באזור יכולים כיום לקבל קצבת קיום של החל מ-500 יואן (72 דולר) ועד ל-900 יואן כל חודש, וכמה מורים אפילו נשלחו לשנחאי לתוכנית הכשרה בת שנה. הם הפכו להיות עמוד השדרה של החינוך המקומי. ניתן לבצע את ההכשרה גם באינטרנט עכשיו.

    כדי למשוך יותר מורים לאזור הזה, צריכים להקצות יותר תקציבים כדי לפתור את בעיית הדיור של מורים, אמרה באו.

    הבעיה הדחופה האחרת היא מספר גדול של ילדים שלא יכולים לראו את הוריהם העובדים בערים אחרות. הילדים האלה עצובים במיוחד בימי אסיפות הורים  ופעילויות הורים-ילדים הנערכות בבית הספר.

    באו גאה להיות מורה בית ספר יסודי. כשהיא מתקשרת עם התלמידים היא חשה אושר.  תלמיד אחד שלה עבר לעיר אחרת עם הוריו, אבל עדיין שומר על קשר איתה לאורך השנים. הוא למד בהמשך באוניברסיטה בבייג'ין ואחרי סיום הלימודים קיבל עבודה בבייג'ין. " היום הוא גאה מאוד להגיד לאנשים אחרים שמורה בבית הספר יסודי שלו היא נציגת הקונגרס העממי”, היא אומרת.