הכוח הצרכני הבא בסין

מאת: Global Times, תרגום: עמית אלעזר, סו ג'יה
  • המילה דיאָוֹ-סְה (Diaosi, בסינית: 屌丝) הפכה כיום היא למונח עדכני ולמילה אופנתית, כמו גם לתופעה תרבותית בעלת משמעויות רבות בקרב בני תשחורת בסין. ניתן להגיד שתופעה זאת נוצרה במידה רבה כתגובה כנגד המונח "גבוה, עשיר וחתיך" (Gaofushuai, בסינית: 高富帅). על רקע החרפת הפערים בין עשירים לעניים והסטנדרטים האסתטיים המוגדרים לבחירת בן זוג רומנטי, הפכה דיאו-סה לסוג של הומור או לעג עצמי. במקביל, הולכת ומתגבשת גם משמעות צרכנית-כלכלית למונח חברתי-סוציולוגי זה.

    מאז שנת 2012 ירד קצב צמיחת התמ"ג הסיני למתחת ל-7.8% וכלכלת סין איננה משגשגת כבעבר. כמו כן, צרכנות מוצרי היוקרה נמצאת בירידה מתמדת, דבר שגרם לכאב ראש קטן לעוסקים בתעשייה זאת. בנוסף לכל, הלחץ הציבורי נגד שחיתות ומאמצי הממשלה בנושא גרמו למוצר היוקרה שנהנו בעבר מפופולאריות להפוך לסמל של סיאוב.

    מעניין למין שמרבית העובדים בתכנות ובתקשורת בגילאי ה-20 וה-30 לחייהם בוחרים לכנות את עצמם בשם דיאָוֹ-סְה, בעוד רק 10% מעובדי השירות הציבורי רואים עצמם שייכים לקבוצה זאת.

    לאמיתו של דבר, סקר שנערך הצביע על כך כי גברים להם הכנסה חודשית של בין 6,000 ל-8,000 יואן ונשים עם הכנסה של 3,000 עד 6,000 יואן אוהבים לכנות את עצמם בכינוי זה. ההכנסה הממוצעת בבייג'ין עומדת על כ-3,000 יואן, דבר המצביע על כך כי קבוצת ה"דיאו-סה" שייכים למעשה לבעלי הכנסה למעלה מהממוצע, גם אם אין ברשותם מכונית או דירה.

    קבוצה זאת מעניקה חשיבות עליונה לאיכות ולאופנה וגם מקווה לנהל אורח חיים בהתאם. עם זאת, הם מעדיפים להיות ספונים בביתם, את הערבים הם מבלים בגלישה באינטרנט ובמיוחד חביבים עליהם משחקי מחשב שונים. בשל כך קנייה מקוונת היא אפשרות נוחה לרכוש מוצרים מבלי לצאת את מפתן הדלת.

    ניתן להגיד כי קבוצה זאת הופכת אט אט לכוח צרכני ייחודי, יש להם כוח קנייה וגישה נבונה לצרכנות. נראה, אם כך, כי אבד הכלח על הרדיפה הצרכנית אחר מוצרי יוקרה ראוותנים ועלינו לרכז את מבטנו בקבוצה חברתית זאת המעלה על נס דווקא את האיכותי והיצירתי. אם אכן יהפכו הם לכוח הצרכני העיקרי של סין, נראה שהדבר ייצור הזדמנויות עסקיות חדשות למכביר.