ג'ינג דה ג'ן: בירת החרסינה של סין

מאת: China Radio International, תרגום: סו ג'יה, עמית אלעזר

  • העיר גִ'ינְג דֶה גֶ'ן (Jingdezhen, בסינית: 景德镇) שוכנת על גדותיו של נהר צ'אנג (Chang Jiang, בסינית: 昌江) בצפון-מזרח מחוז ג'יאנגסי. העיר משתרעת על פני 5,256 קמ"ר ואוכלוסייתה מונה כמיליון וחצי תושבים. הודות למיקומה על גדות נהר וכן קירבתה לכפר גאו לינג, משם הגיע החימר ממנו יוצרה החרסינה, הפכו את המקום לבירת החרסינה של סין. העיר התרפסמה בסין ומחוץ לה עוד בימי עבר הודות לחרסינה ("פורצלן" באנגלית) המיוצרת בה. השם China באנגלית משמש עד היום ככינוי למוצרי חרסינה ומעיד על מקורם של חפצי אומנות אלו.

    המקום נזכר לראשונה במאה ה-5 לפנה"ס ויש עדויות על ייצור חרסינה במקום עוד מתקופת שושלת האן. בתקופת שושלת סונג, בשנת 1004, הוחלט שרק חרסינה המיוצרת במקום ראויה לעלות על שולחן הקיסר וכך נמשך הדבר עד לשושלת צ'ינג. תקופת הזמן של הקיסר ששלט אז בממלכה נקראה בשם ג'ינג דה ומוצרים שיוצרו בעיר הוטבעו בשם זה, בו נודעת העיר עד ימנו. בשושלות יואן, מינג וצ'ינג נשלחו למקום פקידים מחצר הקיסר לפקח על עבודת הייצור של החרסינה הקיסרית. החרסינה המיוצרת במקום התפרסמה כלבנה כאבן ירקן, דקה כנייר, בעלת צליל של פעמון ובהירה כמראה.

    הרחוב העתיק של מקדש סאן לוּ' (三闾庙古街, בסינית: San Lu Miao Gujie)

    הרחוב, השוכן לגדתו המערבית של נהר צ'אנג, מורכב משני רחובות ושימש כמרכז שינוע סחורות בזמן השושלות מינג ו'צינג. באותן תקופות היה זה האזור המשגשג ביותר בעיר, בו ספינות רבות עגנו על גדת הנהר וסוחרים רבים הגיעו לקנות מתוצרתה של העיר. רחוב מינג, כפי ששמו מעיד עליו, נבנה בשושלת מינג ואורכו 90 מטרים. הרחוב מרוצף בלבנים כחולות, המסודרות בצורה הדומה לשריון צב. הבניינים ברחוב, גם הם מאותה תקופה, שומרו היטב ושרדו שינויים פוליטיים והיסטורים רבים.

    ברחוב צ'ינג, ששמו מעיד על התקופה בה נוצר, בתי מלאכה וחנויות רבות לאורך 231 מטרים. כיום משמש אזור זה כשוק למכירת מוצרי חרסינה. ברחוב נמצא מקדש סאן לון, שנבנה לכבודו של המשורר צ'ו יואן. שעות פתיחה: 08:00-17:00. מחיר הכניסה: 50 יואן.

    פביליון פנינת הדרקון (Long Zhu Ge, בסינית: 龙珠阁)

    הר הפנינה הוא סמלה של העיר עוד מימי עבר. בפסגת ההר נמצא פביליון פנינת הדרקון, שנבנה בשושלת טאנג אך נהרס ונבנה מאז כמה פעמים. בשושלות מינג וצ'ינג היה במקום זה מפעל לייצור פורצלן לחצר הקיסר. במקום זה גם נבדק אם איכותה גבוהה מספיק כדי לעלות על שולחן הקיסר. הפביליון היה סמל ההיכר של אותו מפעל וכך נחקק בדפי ההיסטוריה של יצור החרסינה בסין. כיום מוצגים בתוך הפביליון כלי חרסינה מתחילת שושלת מינג שהתגלו במקום. שעות פתיחה: 08:30-17:30, מחיר כרטיס הכניסה: 10 יואן. כתובת האתר: 景德镇市珠杆区中华北路龙珠阁

    מוזיאון החרסינה של ג'ינג דה ג'ן (Jingdezhen Taociguan, בסינית: 景德镇陶瓷馆)

    ההיסטוריה הארוכה והמפוארת של ייצור החרסינה מוצגת במוזיאון זה. ייצור כלי החרסינה החל בסוף שושלת האן ובשושלת טאנג היו שני יצרנים מרכזיים של כלים, שמוצריהם נודעו בצבעיהם העדינים. מתקופת חמש השושלות לשושלת סונג, תנורי חרסינה היו פרושים בכל רחבי העיר וכבר אז הגיעה איכות החרסינה לאיכותה כיום. בשושלת סונג הושג צבע כחול שנודע בבהירותו ובאיכותו.

    בתקופת שושלת יואן, הוצבו פקידי ממשל כדי לפקח על עבודות ייצור החרסינה ונוצרו כלים בצבעים ובצירופי צבעים חדשים. בראשית שושלת מינג ניהלה הקיסרות מספר מפעלים, דבר שהביא לתחרות בין היצרנים הקיסריים לפרטיים. אומנות ייצור החרסינה ועיטורה הגיעה לשיאה בשושלת צ'ינג, בתקופת שלטונם של הקיסרים קאנגסי, יונג ג'נג וצ'יאן לונג. המוזיאון עוקב בצורה כרונולוגית אחר התקופות השונות מאז ראשית ייצור החרסינה ועד ימנו ובו למעלה מאלף פרטי חרסינה עתיקה.

    שעות פתיחה: 09:00-18:00, מחיר כרטיס הכניסה: 50 יואן. כתובת האתר:景德镇市莲社路

    אזור התצוגה של ג'ינג דה ג'ן להיסטוריה של החרסינה (Jingdezhen Taoci Lishi Bolanqu, בסינית: 景德镇陶瓷历史博览区)

    מי שירצה לבקר במוזיאון "חי" ולהתרשם במו עיניו מייצור חרסינה יוכל לבקר במקום המתפרש על פני 830 אלף מ"ר. באזור זה בתי מלאכה וכבשנים בהם ניתן לחזות בייצור חרסינה כפי שהתבצע בימי השושלות מינג וצ'ינג. ניתן גם לקחת חלק פעיל בתהליך הייצור שנעשה במקום שבו גם בתים עתיקים מהתקופה, מקדשים ונופי טבע שונים.

    ניתן לקחת אוטובוס מספר 1 או 103 לכיוון פנג שו שאן (Feng Shu Shan, בסינית: 枫树山). מונית למקום תעלה כ-8 יואן. שעות פתיחה: 08:00-17:00, מחיר כרטיס הכניסה: 50 יואן. כתובת האתר: 景德镇市枫树山蟠龙岗

    מידע שימושי

    נמל התעופה לוּאוֹ ג'יָה (Jingdezhen Luojia Jichang, בסינית: 景德镇罗家机场) הנמצא בקרבת העיר מקשר אותה בטיסות לערים גדולות ברחבי סין. כמו כן, העיר מקושרת ברשת של מסילות רכבת לערים אחרות במדינה.