גוּ ג'וּן: אבי הליברליזם הסיני

מאת: China Radio International, תרגום: סו ג'יה, עמית אלעזר
  • גוּ ג'וּן (Gu zhun, בסינית: 顾准) היה הוגה דעות, כלכלן, היסטוריון ומומחה לחשבונאות. הוא ידוע יותר מכל כאדם הראשון שהגה את התיאוריה של כלכלת השוק הסוציאליסטית. בנוסף, עסק רבות בתאוריית חוק הערך, עקרון כלכלי שהתווה מרקס האומר כי בין ערכם של מוצרים הנמדד בשעות עבודה שנדרשו לייצרם קיים יחס קבוע.

    גו העלה שאלות שבני זמנו לא העלו על דעתם או לא אזרו אומץ לשאול, ונסה לספק תשובות ניסיוניות. בתהליך זה, הוא עבר בהדרגה מהאידאליזם הקיים בדוקטרינה המרקסיסטית וגילה מחדש את האמפיריציזם הבריטי-אמריקני ואת ערך החירות הטבוע בו. הוא התעקש כי השוק, ולא תכנית מרכזית וכללית, תהיה הבסיס לקבלת החלטת יעילה. בזמן בו דוֹגמוֹת של תכנון שלטו בזירה, הוא היה בין החלוצים בעולם ותמך בדעה כי על הסוציאליזם לשלב בתוכו גם כלכלת שוק.

    פרסום יומניו וכתביו התאורטיים של גו באמצע שנות ה-90 של המאה שעברה חולל סערה בקרב חוגים אינטלקטואליים בסין. כתבים אלו נכתבו על ידי גו ג'ון בזמן ישיבתו על לא עוול בכפו בכלא. מהלך חייו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא הביאו לפתח גרסה אותנטית ואישית של ערכי הליברליזם הדמוקרטי. בהיותו מנותק מזרמי המחשבה העיקריים במאה ה-20 של העולם המערבי, הוא במובן מסוים "המציא את הגלגל מחדש" של התיאוריה הליברלית. מנקודת מבט סינית ליברלית, הוא משקף מקרה נדיר של פיתוח ליברליזם אשר לא הושפע ממקורות זרים.

    גו נולד בשנחאי בשנת 1915 למשפחה של סוחר זעיר. הוא היה החמישי במספר, לצד 9 אחים ואחיות. בחטיבת הביניים למד חשבונאות במשך שנתיים אך בגלל עוניה של משפחתו, לא יכול היה להמשיך בלימודיו. בגיל 12 החל לעבוד כמתלמד במשרד רואי חשבון בשנחאי. בהמשך למד בכוחות עצמו ראיית חשבון, והפך למומחה בתחום.

    בשנת 1930, בהיותו רק בן 15, הגיע להישגים מרשימים בתחום החשבונאות. בשנת 1934 סיים את העבודה על ספרו "חשבונאות בנק", שנהפך לספר הלימוד הראשון בסין בתחום. האוניברסיטאות במדינה השתמשו בספר זה, ובמקביל התחיל גו ללמד באוניברסיטאות במשרה חלקית.

    בשנת 1930 ארגן קבוצה מחתרתית ללימוד המרקסיזם, שהפכה לאחר מכן לגוף שהתנגד לפלישה היפנית תחת שלטון המפלגה הלאומית. בשנת 1935 הצטרף למפלגה הקומוניסטית הסינית, ולאחר מכן למד בבית הספר המרכזי של המפלגה בינאן. במאי 1949 חזר לשנחאי. בתקופה זאת מונה למנהל לשכות המס והפיננסים בעיר וכן לתפקידים נוספים. הוא תרם תרומה משמעותית לשנחאי במהלך 3 שנות עבודתו.

    בשנת 1952 הועבר מתפקידו וב-1956 הפך לחוקר במכון המחקר לכלכלה בשנחאי (כיום שייך לאקדמיה הסינית למדעי החברה). הוא החל לחקור את שאלת מעמדו של תאוריית חוק הערך בכלכלה סוציאליסטית. הוא היה הראשון שטען והוכיח את ההשערה שאין בכוחה של מערכת תכנון לבטל את תורת הכסף כסחורה וכן את חוק הערך. על מנת לפרסם את מסקנותיו כתב את הספר "ייצור מוצרים וחוק הערך במערכת הסוציאליסטית". בכך היה הראשון בסין שיצר תיאוריה של כלכלת שוק בחברה סוציאליסטית.

    גו ג'ון ומשפחתו

    בשנת 1957 מונה לתפקיד באקדמיה למדעים של סין, אך הועבר מתפקידו באשמת שווא כי הוא משתייך לגורמים "ימניים". הוא נשלח לעבודה בכפרים וחזר לעבודה במכון לחקר הכלכלה ב-1962, שם המשיך בעבודתו ותרגם עבודות של יוזף אלויס שומפטר וג'ואן רובינסון. בתקופת מהפכת התרבות (תקופה בה שרתה סין במערבולת של תוהו ובוהו פוליטי שנמשך 10 שנים) נרדף באכזריות רבה.

    על אף שסבל מרדיפות רבות, המשיך גו ג'ון בחשיבתו העצמאית והקדיש תשומת לב רבה לשאלת הדמוקרטיה. הוא תמך באידיאל של חברה דמוקרטית סוציאליסטית, וחקר את השאלה מה יקרה לאחר שהפרולטריון ייקח את מושכות השלטון בידיו.

    ב-2 בדצמבר 1974 נפטר בשל סרטן ריאות. בשנת 1980 נוקה משמו מכל רבב, ונערכו לו ולאשתו הלוויה רשמית מטעם האקדמיה למדעים של סין.